Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Budowa tunelu w Świnoujściu. 1000 metrów Wyspiarki. Maszyna zaczyna drążyć po stronie wyspy Wolin [ZDJĘCIA]

Bogna Skarul
Bogna Skarul
Wyspiarka wydrążyła już kilometr. Pokonała odcinek po stronie wyspy Uznam oraz fragment pod cieśniną Świną.
Wyspiarka wydrążyła już kilometr. Pokonała odcinek po stronie wyspy Uznam oraz fragment pod cieśniną Świną. Gmina Miasto Świnoujście
Wyspiarka wydrążyła już kilometr! Pokonała odcinek po stronie wyspy Uznam oraz fragment pod cieśniną Świną. Teraz zaczyna drążenie pod wyspą Wolin.

Do mety, czyli do komory odbiorczej, maszynie TBM pozostały 484 metry. Na długości 1000 metrów zamontowała już prefabrykowane pierścienie obudowy tunelu.

Obecnie Wyspiarka drąży po stronie wyspy Wolin. Nie ma lekko, bo wierci „pod górkę”. Nachylenie w tym miejscu do małych nie należy.

Tunel powstanie na odcinku od ul. Karsiborskiej na wyspie Uznam do skrzyżowania z ul. Duńską i ul. Fińską na wyspie Wolin – łącznie około 3,2 kilometra.

Parę dni temu Wyspiarka miała zasłużoną przerwę w pracy, bo przechodziła inspekcję. Ale roboty na budowie szły w tym czasie pełną parą.

W ubiegłym tygodniu sprawdzono narzędzia tnące i urabiające Wyspiarki, m. in. zgarniacze i dyski skrajne. Te elementy, które tego wymagały, wymieniono. Mimo to maszyna TBM zamontowała dziewięć dwumetrowych pierścieni. Razem ułożyła już 170 ringów półtorametrowych oraz 358 dwumetrowych.

Inspekcja odbyła się też w zakładzie STP. To tam trwa separacja urobku od płuczki wiertniczej. Oczyszczony urobek jest transportowany na pole refulacyjne. Oddzielona płuczka wiertnicza wraca do obiegu.

Poza tym w komorze startowej uszczelniano i myto ściany szczelinowe. Uszczelniano też konstrukcję w rejonie rampy i tunelu wykonywanego metodą stropową. Tam prowadzono także roboty wykończeniowe konstrukcji rampy.

Prefabrykowana jest tymczasowa konstrukcja usztywniająca dla wyjść ewakuacyjnych w tunelu. Produkowana jest także tymczasowa konstrukcja podpierająca dla wyjść ewakuacyjnych tunelu.

Po obu stronach cieśniny Świny prowadzone są roboty drogowe. Cały czas trwa przebudowa i budowa sieci uzbrojenia terenu oraz infrastruktury drogowej.

Z kolei w komorze odbiorczej prowadzone są prace przygotowawcze związane z demontażem maszyny TBM, gdy zakończy się drążenie tunelu.

W rejonie rampy i tunelu wykonywanego metodą stropową kontynuowane są roboty wykończeniowe konstrukcji rampy. Trwa też wykańczanie wiaduktu w segmencie R11.

Koszt inwestycji to 912,4 mln zł z czego 85 tej sumy pochodzi z funduszy Unii Europejskiej. Resztę Gmina Miasto Świnoujście dokłada z własnego budżetu.

Inwestorem jest Gmina Miasto Świnoujście. Inwestorem zastępczym Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział Szczecin. Wykonawcą jest konsorcjum PORR/ Gülermak. Nadzór nad projektem pełni SWECO/Lafrentz.

Połowa tunelu w Świnoujściu wydrążona! Zobacz zdjęcia

Bądź na bieżąco i obserwuj:

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński