O obawie dotyczącej możliwych opóźnień głośno wypowiedział się prezydent Świnoujścia.
- Część elementów maszyny wiercącej jest produkowana w miejscu, gdzie jest źródło zakażenia - wyjaśnia Janusz Żmurkiewicz, prezydent Świnoujścia.
Równocześnie uspokaja.
- Nie otrzymaliśmy żadnych sygnałów, które by wskazywały, że coś idzie niezgodnie z planem, jednak obserwujemy, co się dzieje. Wirus się pogłębia, wiele fabryk nie funkcjonuje, jak powinny, w związku, z czym, firmy, które zlecają produkcję chińskim firmom, mają dziś poważne kłopoty.
Zgodnie z informacjami, jakie przekazuje wykonawca, budowa tunelu pod Świną po stronie wyspy Uznam przebiega zgodnie z planem. Także wykonawca nie potwierdza informacji, jakoby epidemia groźnego wirusa na dzień dzisiejszy miała opóźnić plany.
– Jesteśmy w kontakcie ze stroną chińską. Oczywiście obserwujemy rozwój sytuacji - mówi Piotr Flisiak, dyrektor kontraktu i dodaje, że maszyna produkowana jest w kilku miejscach Chinach. Według informacji podanych przez stronę chińską, maszyna jest ukończona już w około 75 proc.
Obecnie na budowie tunelu zakończył się montaż węzła betoniarskiego niezbędnego dla przyszłego zakładu prefabrykacji. W zakładzie tym wytwarzane będą na bieżąco segmenty żelbetowe wykorzystywane do obudowy tunelu. Po stronie wyspy Uznam trwają wciąż prace przy niwelacji terenu dla nowego układu drogowego w rejonie ulicy Karsiborskiej. Między innymi na odcinku rampy zjazdowej po stronie południowo-zachodniej od ulicy Karsiborskiej. Po stronie wyspy Wolin dobiega końca wycinka drzew i krzewów. Wykonywane są też prace porządkowe terenu.
Maszyna TBM (Tunnel Boring Machine) do Świnoujścia dotrze drogą morską, a prace rozpocznie w marcu 2021 roku Najpierw zostanie zmontowana w zakładzie producenta, a potem zdemontowana i przetransportowana do Świnoujścia. Na ten moment będzie trzeba poczekać jeszcze kilka miesięcy.
Konsorcjum PORR S.A. budujące świnoujski tunel zleciło wykonanie TBM firmie China Railway Engineering Group Co. Ltd (CREG) w formule „zaprojektuj i wybuduj”. Urządzenie jest podobne do innych, które służą tego rodzaju inwestycjom, jednakże musi dedykowane, zaprojektowane pod konkretne zadanie - budowę tunelu między wyspami Wolin i Uznam, spełniać parametry jakie wskazali polscy projektanci tunelu.
Dziennik Zachodni / Wielki Piątek
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?