Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Budowa Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju. Przesuną willę Grüneberga

Marek Jaszczyński
W rejonie zabytkowej willi praca wre. Sam budynek zostanie przesunięty w całości, prawdopodobnie przed wakacjami.
W rejonie zabytkowej willi praca wre. Sam budynek zostanie przesunięty w całości, prawdopodobnie przed wakacjami. Andrzej Szkocki
Zabytkowy budynek przy trasie Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju będzie przesunięty w całości.

- To decyzja Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków - mówi Łukasz Kolasa z Biura Prasowego Urzędu Miasta Szczecin. - Nie ma jednak pieniędzy na jego modernizację i po przesunięciu będzie stał pusty.
Projekt przemieszczenia będzie gotowy na przełomie marca i kwietnia. Sama operacja ma się odbyć w tym roku, prawdopodobnie przed wakacjami.

Zdaniem przedstawiciela WKZ to najlepsza z metod. - Wykonawca co prawda przedstawił metodę segmentacji, ale tak naprawdę nie ma gwarancji, że rozebrany obiekt zostałby odbudowany w pierwotnym kształcie - mówi Tomasz Wolender, zastępca Zachodniopomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

Wolender dodaje, że zgodnie z ustawą o ochronie zabytków miasto jako właściciel jest zobowiązane do utrzymania obiektu we właściwym stanie.

Przypomnijmy, że pod uwagę były brane trzy warianty dalszych losów budynku przy ulicy Batalionów Chłopskich 61. Pierwszy to rozbiórka obiektu, drugi to przeniesienie willi, trzeci to przeniesienie willi we fragmentach.

Zgodnie z zapisami kontraktu, wykonawca SST jest zobowiązany do wykonania projektu wykonawczego określającego szczegółowo technologię przemieszczenia budynku przy ul. Batalionów Chłopskich nr 61.
Jak może wyglądać ta operacja? W celu wprowadzenia szyn pod obiekt wykonany będzie specjalny ruszt, który przymocowany do konstrukcji budynku umożliwi jego podniesienie przy pomocy siłowników i umieszczenie budynku na szynach, po uprzednim podcięciu ścian nośnych. Ruszt ma stanowić konstrukcję (tymczasowy fundament), która ustabilizuje budynek podczas jego przesuwania w celu osadzenia na nowych fundamentach wykonanych w docelowym miejscu.

Taka operacja, na znacznie większą skalę odbyła się w Warszawie. Kościół Narodzenia Najświętszej Maryi Panny odbył podróż na rolkach. Po odcięciu od XVII wiecznych fundamentów budowlę odcięto od fundamentów. W ich miejsce włożono żelbetowy ruszt i sześć torów z 420 rolkami. Zabytek poruszał się 9,3 cm na minutę, po upływie 226 minut przesunęła się o 21 m w głąb działki.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Co dalej z limitami płatności gotówką?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński