Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Budowa gazoportu w Świnoujściu: Drugi kolos zabetonowany

pit
Ostatnia taczka dowiozła beton na najwyższy poziom ogromnego cylindra wieńcząc w ten sposób blisko 20-dniowe betonowanie ścian drugiego zbiornika na skroplony gaz w budowanym terminalu LNG w Świnoujściu.
Budowa gazoportu w Świnoujściu: Drugi kolos zabetonowany

W niecałe dwa miesiące powstały największe i najważniejsze elementy realizowanej inwestycji. Dzięki wyjątkowo sprawnej organizacji budowy i zastosowaniu nowych technologii, drugi zbiornik stanął wcześniej niż zakładano. Umożliwi to szybsze rozpoczęcie kolejnych etapów realizacji tej ważnej inwestycji.

Zewnętrzne cylindry, które w przyszłości chronić będą zbiorniki ze stali kriogenicznej stanęły zaledwie 8 miesięcy od wmurowania kamienia węgielnego, które miało miejsce w marcu tego roku.

W ciągu 2 miesięcy, w dwóch 4-tygodniowych i 24-godzinnych maratonach, powstały ściany obu zbiorników. Mają 40 m wysokości, 80 m średnicy i należą do największych w Europie.

Udało się tego dokonać dzięki zastosowaniu nowoczesnych technologii, doświadczeniu inżynierów, ale i samej naturze. Sprzymierzeńcem wykonawcy stała się wyjątkowo dobra pogoda, jaka panowała w Świnoujściu podczas tegorocznej jesieni. Ale ostatnie dni okazały się być szczególnie wietrzne, co może zwiastować rychłe pogorszenie się warunków atmosferycznych, które są szczególnie niebezpieczne dla osób wykonujących prace na wysokościach. Dlatego na finiszu prace nabrały ogromnego tempa, tak, aby można było bezpiecznie zdjąć szalunki, oświetlenie i pozostałe konstrukcje ze szczytu zbiornika.

- Z uwagi na bezpieczeństwo ludzi wykonujących prace na wysokościach zdecydowaliśmy się zakończyć pracę jak najszybciej - zaznacza Zbigniew Rapciak, prezes Polskie LNG S.A. - Nie ukrywam jednak, że jesteśmy także dumni, iż mogliśmy tego dokonać przed planowanym terminem.

Budowa gazoportu w Świnoujściu: Drugi kolos zabetonowany

Wykonawca przygotowuje się już do kolejnych etapów budowy. W pierwszym kwartale przyszłego roku oba betonowe walce przykryją betonowe kopuły.

Dziś już trwają prace przy elementach stalowych, które zostaną przy pomocy sprężonego powietrza uniesione wewnątrz cylindrów i staną się podstawą konstrukcji dachów. To będzie kolejna bardzo skomplikowania operacja umożliwiająca utrzymanie wysokiego tempa prac. Następnie rozpocznie się budowa estakady łączącej zbiorniki z częścią morską terminalu.

W przyszłym roku do pracy na budowie przystąpią również doświadczeni spawacze, którzy zajmą się łączeniem stali kriogenicznej pod zbiorniki właściwe, w których będzie utrzymywany gaz w stanie skroplonym.

Terminal LNG, zasadnicza część inwestycji potocznie zwanej gazoportem, to instalacje do odbioru drogą morską skroplonego gazu ziemnego. Dzięki dwóm ogromnym zbiornikom i instalacji regazyfikacyjnej, 1/3 krajowego zapotrzebowania na gaz trafi do Polski przez Świnoujście. To pierwsza w naszej części Europy tego typu inwestycja i z pewnością jedna z najważniejszych realizacji infrastrukturalnych w naszym kraju. To inżynieryjne wyzwanie, które jest wynikiem coraz popularniejszej formy obrotu gazem ziemnym na świecie - w stanie skroplonym.

Czytaj e-wydanie »
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński