Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Budowa drogi rowerowej na pl. Żołnierza Polskiego. Likwidacja pasa zakorkuje Trasę Zamkową?

Marek Jaszczyński
Czy likwidacja jednego pasa na 2/3 długości jezdni w kierunku centrum spowoduje, że Trasa Zamkowa i plac Żołnierza Polskiego będą zakorkowane?
Czy likwidacja jednego pasa na 2/3 długości jezdni w kierunku centrum spowoduje, że Trasa Zamkowa i plac Żołnierza Polskiego będą zakorkowane? archiwum
Budowa drogi rowerowej przy placu Żołnierza Polskiego chociaż przesądzona nadal budzi emocje.

- Na placu Żołnierza Polskiego powstanie wąskie gardło, kierowcy będą się blokować. - mówi Artur Szałabawka, radny PiS. - Jak obliczyłem stracimy też 19 - 22 miejsca parkingowe w rejonie sądu, apteki. Nieraz spotykam się z sytuacją, że ludzie jeżdżą w kółko w poszukiwaniu miejsc parkingowych.

Zdaniem radnego budowa drogi dla rowerów nie jest potrzebna, bo jeździ tędy mało rowerzystów.

Zmiany spowoduje budowa drogi dla rowerów, która powstanie w tym roku. Ma mieć długość 410 metrów i połączy al. Wyzwolenia przez Plac Żołnierza Polskiego, Bramę Królewską, nową filharmonię z parkiem Żeromskiego. Z powodu budowy drogi dla rowerzystów na placu Żołnierza od strony wjazdu z Trasy Zamkowej ulica będzie zwężona do dwóch pasów na 2/3 długości, ale przed skrzyżowaniem z aleja Wyzwolenia będzie trzeci pas.

Cykliści skupieni w stowarzyszeniu "Rowerowy Szczecin" są zdania, że skoro droga powstanie to nie warto teraz kłócić się o jej przebieg. Na dyskusję czas był wcześniej.

- Sugerowaliśmy powstanie drogi w tym miejscu i cieszymy się, że powstanie - mówi Maciej Gibowski, prezes stowarzyszenia "Rowerowy Szczecin". - Dyskusja teraz to fikcja. Radni wiedzieli o tym, głosowali nad budżetem, w którym znalazła się ta inwestycja.

Rowerzyści obalają też argument, że nowa ścieżka nie jest potrzebna, skoro istnieje już droga dla jednośladów przez Aleję Kwiatową.

- Istniejąca droga nie jest funkcjonalna, znajduje się między dwiema jezdniami - argumentuje Gibowski. - Łatwość dostępu to wymóg "Standardów projektowych i wykonawczych systemu rowerowego miasta Szczecin".

Czy likwidacja jednego pasa na 2/3 długości jezdni w kierunku centrum spowoduje, że Trasa Zamkowa i plac Żołnierza Polskiego będą zakorkowane?

Według danych magistratu z badań przeprowadzonych cztery lata temu przy Placu Żołnierza w porannym szczycie (od godz. 7 do 9) odnotowano prawie 2400 aut osobowych jadących w kierunku centrum. W tym czasie nie przejechał żaden rower.

Zgodnie z tym, co usłyszeliśmy od szefa zespołu organizacji ruchu o przepustowości ulic nie decyduje liczba pasów na całej długości jezdni, lecz bezpośrednio przed skrzyżowaniem.

- Już przed Bramą Królewską są dwa pasy ruchu i powstaje wąskie gardło - argumentuje Marcin Charęza, szefa zespołu do spraw organizacji ruchu szczecińskiego magistratu. - Poza tym zmienimy program sygnalizacji świetlnej, ta na na placu Hołdu Pruskiego będzie zsynchronizowana z placem Żołnierza Polskiego. Sygnalizacja będzie działać przez całą dobę. Po wprowadzeniu nowej organizacji ruchu ma być 21 miejsc parkingowych, wobec dzisiejszych 18, zgodnych z przepisami.

Zobacz jak będzie wyglądała organizacja ruchu przy pl. Żołnierza Polskiego.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński