System abonamentowy, brak darmowych minut oraz brak stacji, do których należy przypiąć rowery - to główne zmiany w systemie roweru miejskiego, jakie planuje wdrożyć miasto wraz z pojawieniem się jednośladów publicznych IV generacji. Miasto przeprowadziło właśnie konsultacje, w których udział wzięli rowerowi aktywiści, urzędnicy, radni, a także dziennikarze dwóch szczecińskich redakcji - w tym "Głosu Szczecińskiego".
Do tej pory użytkownicy po zarejestrowaniu się musieli zapłacić 20 zł opłaty początkowej i następnie każdy przejazd do 20 minut był darmowy. Według zaprezentowanych wcześniej propozycji w nowym cenniku opłata startowa również wyniesie 20 zł, a każda minuta jazdy będzie kosztować 6 groszy. Abonament miesięczny ma kosztować 18 zł, a profitem z niego ma być 60 minut darmowej jazdy dziennie. Każda dodatkowa minuta to 6 groszy. Po konsultacjach wprowadzono także możliwość abonamentu kwartalnego.
ZOBACZ TEŻ:
Ponieważ jednoślady będą wyposażone w autonomiczne blokady, stare stacje z zamkami będą już niepotrzebne. Zastąpią je strefy postoju w formie stojaków. Uczestnicy konsultacji zgłosili 34 propozycje dotyczące lokalizacji stref postoju. Po ich przeanalizowaniu kierownictwo NiOL rekomenduje do realizacji:
- Pętla przy Netto Arenie
- W połowie drogi pomiędzy przystankiem komunikacji miejskiej przy ul. Wyszyńskiego a strefą postoju przy Wyspie Grodzkiej.
- Rejon SP16 w południowej części Gumieniec.
- Ulica Sowińskiego przy zespole szkół nr 6 i centrum doskonalenia nauczycieli.
- węzeł Łekno (po zakończeniu budowy)
- Dworzec Niebuszewo
- os. Książąt Pomorskich okolice ul. Jarogniewa
- okolice Ronda Sybiraków
- Fabryka Wody – 1 Maja.
- osiedle Drzetowo Grabowo – przy SP 11
- Podzamcze –Rynek Sienny
- przy kąpielisku Głębokie (sezonowa, latem)
- przy kąpielisku Arkonka (sezonowa, latem)
Postanowiono zlikwidować jedną z wcześniej zaproponowanych stref: w górze ulicy Duńskiej. Tutaj jest stromy podjazd, więc raczej mało kto będzie z niej korzystał. Obszar funkcjonowania BikeS w tej okolicy zostanie skorygowany do linii ulicy Wszystkich Świętych.
Jeśli w przyszłości system będzie jeszcze rozbudowywany, miasto weźmie pod uwagę kolejne strefy postoju:
- Pętla przy ul. Żołnierskiej
- Pętla tramwajowa Pomorzany
- skrzyżowanie 26 Kwietnia i Derdowskiego
- przy szpitalu na Pomorzanach
- Filharmonia,
- Muzeum Przełomów
ZOBACZ TEŻ:
Tymczasem NiOL stara się o zakup nowej floty rowerów. Pod koniec marca miasto ogłosiło przetarg na modernizację systemu. Procedura się przeciąga, ponieważ firma Next Bike Polska złożyła odwołanie do Krajowej Izby Odwoławczej, w której zarzuca gminie, że rozpisała przetarg w sposób "niezapewniający zachowania uczciwej konkurencji oraz równego traktowania wykonawców". Miasto i oferent czekają na wyrok KIO. Z tego powodu otwarcie ofert przesunięto już po raz drugi, tym razem na 25 czerwca.
Bądź na bieżąco i obserwuj:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?