Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Bike_S, szczeciński rower miejski: Jak się rejestrować i jak korzystać. Zobacz plusy i minusy systemu [wideo, zdjęcia]

Redakcja
Jak działa Bike_S, szczeciński rower miejski
Jak działa Bike_S, szczeciński rower miejski
Od tygodnia jeździmy jednośladami w systemie Bike_S, szczecińskiego roweru miejskiego. Jak działa nowy środek transportu?

Szczecinianie, którzy korzystają z nowego systemu mają parę uwag. Najczęściej pojawiającym się postulatem jest wybudowanie nowych stacji rowerowych. Ale także wybudowanie nowych ścieżek rowerowych.

Szczeciński Rower Miejski (SRM) rozpoczął działalność 22 sierpnia. W planach były 33 stacje, ale wykonawca wykonał 32 stacje, zabrakło tej przy nowej filharmonii. Według naszych informacji ta 33-cia stacja ma powstać jeszcze we wrześniu.

I jeszcze jedno - to co cieszy, to wiadomość, że system Bike_S jest otwarty na budowę kolejnych stacji miejskich i sponsorskich. Czyli zależy im na tym, aby jak najwięcej instytucji i firm zadeklarowało się i zafundowało kolejne przystanki dla cyklistów. To oferta na przykład dla centrów handlowych, hoteli czy uczelni.

Jak korzystać z roweru miejskiego
Każdy mieszkaniec, który chce korzystać z rowerów miejskich musi wcześniej zarejestrować się na stronie internetowej. Rejestracja nie jest skomplikowana, odbywa się na stronie www.bikes-srm.pl.
Żeby skorzystać z Bike_S trzeba będzie na początek wpłacić 20 złotych. Ta suma będzie pokrywała wydatki za wypożyczenie roweru. Trzeba jednak pilnować, aby na koncie użytkownika było minimum 10 złotych.

Po udanej rejestracji użytkownik otrzymuje swój indywidualny kod pin, który umożliwia mu wypożyczanie i zwracanie roweru.

Mamy już też pierwsze dane o zainteresowaniu Bike_S. Okazało się, że jak dotychczas najpopularniejszą stacją w weekend były Jasne Błonia (436 wypożyczeń).

Natomiast rekord wypożyczeń w ciągu jednej godziny padł w niedzielę - między godzinami 18 a 19. System zanotował 187 wypożyczeń (tempo: jedno na 20 sekund).

W poniedziałek padł kolejny rekord - 2273 wypożyczeń (ogółem od 22 sierpnia było 7297).

Na czym jeździmy?
To zielone damki, czeskiej produkcji. Jednoślad jest solidny, ma ramę aluminiową, waży 15 kg i ma trzy przerzutki z tyłu. Oświetlenie włącza się z chwilą zapadnięcia zmroku.

Poza tym konstrukcja ma bagażnik, dzięki gumowej zapince można przewozić różne torby.
Problem może pojawić się, gdy chcemy oddać rower, a w stacji nie ma wolnego stanowiska. Co wtedy powinniśmy zrobić?

Rzecznik prasowy firmy Bike_S Wojciech Jachim radzi w takim wypadku:
- Pod siodełkiem jest linka z zamkiem szyfrowym, kiedy logujemy się do systemu i dostajemy możliwość odblokowania roweru pojawia się informacja o kodzie do linki, trzeba go zapamiętać - tłumaczy Wojciech Jachim. - Trzeba użyć tej linki i rower przywiązać do stacji. Ale w tym wypadku trzeba też zadzwonić na infolinię do firmy Bike_S z informacją, że zdaliśmy ten rower. Wtedy licznik opłaty zostanie zatrzymany.

Infolinia w dni powszednie działa od godz. 6 do 22, w weekendy krócej, ale można nagrać informację o zdaniu roweru na automatyczną sekretarkę. Numer infolinii jest na kierownicy każdego roweru a także na tablicach informacyjnych na każdej stacji.

Numer infolinii: 91 831 27 77.

Usterki, wandalizm
- Wandalizm to problem występujący w różnym natężeniu w miastach posiadających rower miejski - mówi Wojciech Jachim. - Nie wiadomo od czego zależy. Liczymy na to że mieszkańcy Szczecina jednak będą szanować Bike_S. W końcu jest to projekt obywatelski.

Mimo to nie da się ukryć, że nie wszystkie rowery są w idealnym stanie. Nasi Czytelnicy zgłaszali, że niektóre mają zbyt luźne łańcuchy, były też problemy z działaniem przerzutek. Użytkownicy zgłosili także urwaną linkę hamulcową i... zaginione siodełko.

Dokąd dojedziemy za darmo?
- W 20 minutach można przejechać około 5 kilometrów - namawia do skorzystania z roweru miejskiego Wojciech Jachim. - Bo za pierwsze 20 minut korzystania z roweru miejskiego nie płacimy nic.

Teoretycznie pozwala to przejechać za darmo na jednym wypożyczeniu między najdalej oddalonym od siebie stacjami. Na przykład z ulicy Sowińskiego przy budynkach Uniwersytetu pod Zachodniopomorski Urząd Wojewódzki przy Wałach Chrobrego (3,8 km).

Tak samo spod siedziby sejmiku przy ul. Mickiewicza na dworzec Szczecin Główny można zmieścić się w kwadrans (3,2 km).

Ale pamiętajmy nie wszystkie szczecińskie ulice są przyjazne dla miłośników jednośladów. Na przykład ze względu na natężenie ruchu. Nie możemy więc być pewni, że zawsze zmieścimy się w 20 minutach jazdy na rowerze pędząc przez centrum miasta, bo nasze przemieszczanie się może być zakłócone (spowolnione) na przykład przez światła, duży ruch samochodowy. Jak sobie z tym problemem poradzić?

- Mam sprawdzony pomysł na takie bezpłatne podróżowanie - chwali się Mateusz, miłośnik jazdy na rowerze. - To zmiana rowerów między stacjami przed upływem bezpłatnego czasu korzystania.
Jak to zrobić? Oddajemy rower w najbliższej stacji i w tej samej wypożyczamy nowy jednoślad.

Co nam przeszkadza
Do naszej redakcji użytkownicy Bike_S zgłosili problemy z trudnościami przy odpinaniu rowerów w stacji przy Bramie Portowej.

- Problemy z zamkami się zdarzają - potwierdza rzecznik Bike_S. - Diagnozujemy temat, chcemy je wszystkie sprawdzić pod kątem niezawodności. Jeszcze nie mam raportu z tego badania.
Przyznaje także, że w ciągu ostatniego tygodnia na infolinii zdarzają się "przeciążenia".

- Ale to tylko znaczy, że rower miejski zdaje swój egzamin - cieszy się Jachim. - Bo sporo użytkowników i pewnie jeszcze więcej chętnych.

Chcą być samowystarczalni
Z doświadczeń innych miast wynika, że rower miejski to uzupełnienie systemu transportu publicznego, głównie w centrum.

W Warszawie największą popularnością cieszą się wypożyczalnie przy głównych kampusach uczelni, ale też przy węzłach przesiadkowych i centrach handlowych. Najpopularniejsze trasy liczą nie więcej niż 2 km, średnio wypożyczenie trwa ok. 25 minut, a rowery wykorzystywane są w szczytach porannym i popołudniowym.

Wiadomo także, że rower miejski nie generuje zysków.

Tego typu działalność jest zwykle dofinansowywana z budżetów miast, które je prowadzą.
- Mamy taką ambicję, że dzięki temu, że będziemy sami prowadzić system, możemy zmniejszyć koszty i finansować działalność roweru miejskiego z przychodów - mówi Andrzej Gajda, szef spółki miejskiej "Nieruchomości opłaty lokalne", który w imieniu miasta prowadzi w Szczecinie system Bike_S.

Co najpierw rower czy drogi

Spytaliśmy stołecznego oficera rowerowego, czy wdrażając rower miejski należy najpierw wybudować infrastrukturę dla rowerzystów, czy też nie jest to potrzebne? A może to rower miejski staje się impulsem do budowy nowych dróg dla cyklistów?

- To trochę jak z pytaniem co było pierwsze jajko czy kura? - mówi Łukasz Puchalski, pełnomocnik prezydenta m.st. Warszawy ds. komunikacji rowerowej. - Jeśli jest pełne przekonanie władz co do budowy infrastruktury oraz realny i rzetelny program rozwoju tras, przynoszący efekt w ciągu 2-3 najbliższych lat można z systemem się wstrzymać. Jeśli jednak nie ma takiego przekonania i programu gwarantującego dynamiczny rozwój infrastruktury, rower publiczny bardzo się przydaje. Może być przełomem, iskrą zapalną, która przekona tych najbardziej nieprzekonanych do roweru w mieście, odsłoni jego potencjał. Tak też powoli dzieje się w Warszawie.

Przesiadka z autobusu na rower

Rower miejski pochwala stowarzyszenie Rowerowy Szczecin. Według członków stowarzyszenia SRM pozwala na zastosowanie transportu intermodalnego, czyli takiego, kiedy podróż odbywa się kilkoma środkami komunikacji.

Może to być np. kombinacja autobus plus rower, czyli przejazd autobusem np. z prawobrzeża do Bramy Portowej, a następnie rowerem miejskim do określonego miejsca w śródmieściu.

Cykliści uważają też, że uruchomienie SRM będzie impulsem do wyznaczania pasów rowerowych, śluz oraz wprowadzania na większej liczbie ulic uspokojonego ruchu. Będzie to także wstęp do tworzenie parkingów "Park and Bike", czyli parkuj i jedź rowerem.

Nasz poradnik - jak wypożyczyć rower Bike_S?
1. Podchodzimy do terminalu na wybranej stacji Bike_S, uruchamiamy go i postępuj zgodnie z instrukcjami na ekranie.
2. Wpisujemy login i PIN (najlepiej robić to dyskretnie, żeby nikt nie poznał naszych poufnych informacji), wybieramy liczbę rowerów (można wybrać jeden albo dwa).
3. Następnie wpisujemy numer zamka przy którym znajduje się rower, który chcesz wypożyczyć (np. od 1 do 16)
4. Na wyświetlaczu pojawi się też szyfr do linki zabezpieczającej, która znajduje się pod siodełkiem (można zablokować rower poza stacją). Szyfr trzeba pamiętać (jeśli masz telefon z internetem, możesz go znaleźć po zalogowaniu się na www.bikes-srm.pl).
5. Podejdź do roweru, naciśnij sensor blokady - to ważne! bo inaczej nie zwolnimy elektrozamku. Dopiero wtedy będziemy mogli pojechać.

Nasz poradnik - jak oddajemy rower?
1. Podjeżdżamy do wybranej stacji Bike_S i wkładamy trzpień roweru, który jest pod bagażnikiem, do otworu w zamku.
2. Musimy upewnić się, że rower jest prawidłowo zaparkowany, trzeba szarpnąć rower do tyłu! Jeśli nie możesz tego zrobić, to znaczy, że wszystko jest w porządku.

Zarzuty na Bike_S

Co zauważyli nasi czytelnicy
- Nie wszystkie stacje są zlokalizowane w wygodnych miejscach.
- Brakuje stacji na Podzamczu, najbliższa stacja jest przy moście Długim bądź przy Zamku Książąt Pomorskich od strony Trasy Zamkowej.
- Dostawić drugą stację w okolicach ronda Giedroycia.
- Zwiększyć liczbę rowerów, bo rano szybko stąd znikają.
- Zrobić większe stacje, bo po południu trudno znaleźć wolne miejsce.
- Kolejna propozycja zlokalizowania stacji to ulica Żołnierska przy Zachodniopomorskim Uniwersytecie Technologicznym.
- Przy stacjach nie ma informacji w języku angielskim i niemieckim o tym, w jaki sposób wypożycza się rower (rzecznik odsyła na stronę internetową systemu, gdzie można wybrać niemiecko- czy anglojęzyczną wersję).
- Pojawiły się także głosy o tym, że użytkownik SRM nie będzie mógł korzystać z rowerów miejskich w innych polskich miastach, chyba, że dokona rejestracji w nowym systemie. Mieszkańcy Warszawy, Opola, Poznania, Trójmiasta i Wrocławia, a także Krakowa korzystają z wypożyczalni, których operatorem jest Nextbike Polska. W Szczecinie system wdrożyła firma Bike_U, która działa jako licencjobiorca francuskiego systemu bezobsługowych wypożyczalni rowerów "Smoove". Francuzi obok takich miast jak Belfort, Montpellier są znani w gruzińskim Batumi, cypryjskiej Nikozji czy włoskiej Vicenzy.

Powstała już aplikacja

Mapa Bike_S - nieoficjalna to nazwa nieoficjalnej aplikacji pokazującej mapę dostępności stacji rowerów systemu Bike_S w Szczecinie. Aplikację można pobrać Google Play.

Ile płacimy za użytkowanie Bike_S?
- od 21 do 60 minut = 1 zł,
- od 61 do 120 minut = 3 zł,
- od 121 do 180 minut = 5 zł,
- każda następna godzina = 7 zł.

Ważne telefony i adresy
Bike_S. Pomoc i serwis:
Telefon: 91 83 12 777
E-mail: [email protected]
www.bikes-srm.pl

Lokalizacja stacji: (pierwsza liczba to rowery , druga to liczba stojaków w stacjach)
1 Rondo Giedroycia 10 15
2 Jasne Błonia 10 15
3 Floating Arena 10 15
4 Urząd Miasta Szczecin 10 15
5 Sejmik 10 15
6 Wielkopolska Wydział Mat-Fiz 10 15
7 Boh. Warszawy (Jagiellońska) 14 20
8 Plac Szarych Szeregów 10 15
9 Plac Grunwaldzki 10 15
10 Plac Rodła (al. Wyzwolenia) 10 15
11 Plac Rodła (ZUS) 14 20
12 Pomnik Adama Mickiewicza 10 15
13 Muzeum Narodowe na Wałach 10 15
14 Nowa Filharmonia 14 20 (planowana)
15 Muzeum Zamku Książąt Pomorskich 10 15
16 Plac Żołnierza Polskiego 10 15
17 Deptak Bogusława 10 15
18 Plac Zgody 10 15
19 Plac Kościuszki 10 15
20 Krzywoustego (Bogusława) 10 15
21 Brama Portowa (przy Starbucks) 10 15
22 Plac Orła Białego 10 15
23 Most Długi 14 20
24 Książnica Pomorska 10 15
25 Dworzec PKS 10 15
26 Szczecin Główny - Kolumba 10 15
27 Szczecin Główny 3 Maja 10 15
28 Narutowicza (Potulicka) 10 15
29 Plac Dziecka 10 15
30 Sowińskiego (Piastów) 10 15
31 ZUT (Pułaskiego/Sikorskiego) 10 15
32 Rondo Siwka 10 15
33 Ku Słońcu (al. Bohaterów Warszawy) 10 15

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Bike_S, szczeciński rower miejski: Jak się rejestrować i jak korzystać. Zobacz plusy i minusy systemu [wideo, zdjęcia] - Głos Szczeciński

Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński