Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Bez szans na obniżkę. PKP PLK mają te same stawki dla wszystkich przewoźników

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Archiwum
Zarządca infrastruktury kolejowej nie zmniejszy opłat przewoźnikowi na trasie Gryfino - Szczecin. To oznacza, że nie ma co liczyć na niższe ceny biletów okresowych na wspomnianej trasie.

- Dla wszystkich przewoźników obowiązuje jednakowa stawka za dostęp do infrastruktury PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. Cennik zatwierdzany jest przez Prezesa Urzędu Transportu Kolejowego. Cennik na rozkład 2022/2023 obowiązuje od 21 grudnia 2022 roku.

Opłaty za bilety ustanawia przewoźnik, w tym przypadku Polregio - informuje Bartosz Pietrzykowski z PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

To odpowiedź "Głosu" na pytanie, czy PLK - na czas budowy nowej przeprawy przez Regalicę - może wprowadzić niższe opłaty dla Polregio za korzystanie z infrastruktury?

Przypomnijmy, że z powodu remontu przeprawy nad Regalicą, podróżni nie mają wyboru i muszą jechać pociągiem przez Dąbie.

- Dlaczego mamy płacić za nieudacznictwo wspaniałej kolei skoro pociąg jedzie przez Dąbie nie z mojej winy.. dosyć że nie ma tygodnia aby się coś na torach nie rozkraczyło, to jeszcze wiecznie spóźnione a bilet miesięczny na trasie kosztował 263 złotych a teraz już 301 zł? - pyta pani Magdalena, internautka.

Organizator przewozów

Zapytaliśmy Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego, o to czy są możliwe rekompensaty dla pasażerów ze strony samorządu województwa jako organizatora przejazdów kolejowych w regionie?

- Zgodnie z wynegocjowaną i podpisaną umową o świadczenie usług kolejowych przewozów pasażerskich, zawartą z Polregio w 2020 roku Województwo Zachodniopomorskie dofinansowuje przewozy za każdy przejechany kilometr, czyli pociągokilometr pracy eksploatacyjnej. Dofinansowanie to jest formą rekompensaty wyrównującej operatorowi deficyt powstały w wyniku realizacji przewozów, gdyż przychody ze sprzedaży biletów pokrywają jedynie około połowy kosztów uruchamiania pociągów. W porównaniu do ubiegłego roku samorząd województwa przekazuje w 2023 roku na obsługę przewozów regionalnych o 20 mln zł więcej - wyjaśnia Łukasz Jucha z UMWZ. - W 2022 roku na trasie Szczecin-Gryfino uruchamiano 18 par pociągów, przejeżdżały w jedną stronę 24 km. Stawka wynosiło ok. 20 zł za kilometr. Dało to kwotę ok. 6,2 mln zł. W 2023 roku w związku z przebudową mostu w Szczecinie Podjuchach trasa pociągów kursujących w relacji Szczecin Gryfino/Kostrzyn Szczecin uległa wydłużeniu o 12 km w jedną stronę, co przełożyło się na odpowiednio zwiększony poziom dofinansowania wykonywanych przewozów ze strony samorządu województwa. Uruchamianych jest obecnie 13 par pociągów (efekt remontów), ale stawka wzrosła do 24,50 zł, co w konsekwencji zwiększa dofinansowane o ponad 2 mln zł, do kwoty blisko 8,3 mln zł. O wysokości cen biletów decyduje przewoźnik, czyli spółka Polregio.

Co na to Polregio?

- W związku z remontem pociąg jedzie trasą dłuższą, za korzystanie z której przewoźnik ponosi standardowe koszty dostępu do infrastruktury kolejowej i energii trakcyjnej, niemniej jednak w celu zrekompensowania podróżnym utrudnień spółka wystąpi do organizatora przewozów (czyli województwa zachodniopomorskiego) z wnioskiem o zastosowanie oferty specjalnej z obniżoną ceną za przejazd - czytamy w odpowiedzi zespół prasowy Polregio.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński