Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Będzie drożej. Bilety lotnicze w górę. Ceny będą wyższe, bo PAŻP chce podnieść opłaty dla lotnisk. Protest branży lotniczej

Dorota Niećko
Dorota Niećko
Lotnisko Chopina w pandemii
Lotnisko Chopina w pandemii Szymon Starnawski /Polska Press
Branża lotnicza pisze do premiera. Linie lotnicze liczą straty. Lotniska ledwo zipią. A PAŻP zapowiada podwyżkę opłat trasowych i terminalowych. To wpłynie na ceny biletów lotniczych. Czy to koniec taniego latania? Podwyżki mają obowiązywać od 2022 roku.

Tanie latanie to przeszłość. Lubisz latać, przygotuj się na podwyżki. Nie dość, że pandemia dobija linie lotnicze, które muszą wyrównać straty, to jeszcze będą musiały ponosić opłaty za negatywny wpływ na środowisko - chodzi o to, by ograniczyć emisję dwutlenku węgla do atmosfery. A do tego doszły kilka dni temu plany Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej, by od stycznia 2022 podnieść opłaty trasowe i terminalowe. To wszystko sprawi, że ceny biletów lotniczych będą wyższe. O ile?

Jeśli chodzi o tzw. podatki ekologiczne, to może być od 8 do 34 proc. (tak wynika z badania "Internalizacja kosztów klimatu europejskiego lotnictwa" holenderskiej firmy badawczo-konsultingowej CE Delft). To zaś wynika z nacisków Komisji Europejskiej i planów, które zakładają m.in. opodatkowanie paliwa lotniczego czy wycofywanie darmowych uprawnień do emisji dwutlenku węgla.

Jeśli chodzi o plany podniesienia opłat dla linii lotniczych przez PAŻP to mają one wynieść:

  • 524,58 zł dla jednej operacji lotniczej z lotniska Chopina (to wzrost o 181,50 zł i o 53 proc.
  • z 791,12 zł do kwoty 1.347,76 zł dla portów regionalnych, jak Pyrzowice - to wzrost o 556,64 zł i 70 proc.

Natomiast opłata trasowa ma wzrosnąć ze 195 zł do 245 zł.

Zarządy polskich lotnisk napisały list otwarty do premiera i ministra infrastruktury.

- Zapisy tego dokumentu są ogromnym zaskoczeniem i stoją w jawnej sprzeczności z deklaracjami wsparcia odbudowy rynku lotniczego w Polsce na skutek pandemii COVID-19 i wsparcia dla polskich lotnisk regionalnych - pisali prezesi lotnisk w Polsce.

- Proponowana podwyżka opłat nie tylko spowoduje ograniczenie oferowania linii lotniczych z polskich Portów Lotniczych Regionalnych, ale też najpewniej zostanie przerzucona na pasażerów poprzez podniesienie cen biletów lotniczych - ostrzegają prezesi lotnisk.

Cały list - poniżej. Na razie - o cenach i tanim lataniu, które znamy od 15 lat.

Pamiętacie, ile płaciliśmy za bilety lotnicze 10-15 lat temu? To właśnie w Katowicach zaczęły swą karierę tanie linie Wizz Air. Wcześniej w Polsce latała linia Air Polonia czy Sky Europe, no i Ryanair, agresywny, tani gracz. To oni przyzwyczaili nas, że po Europie można latać za maksymalnie 100 zł.

Jak przypominał portal fly4free, w depeszy PAP dotyczącej inauguracji lotów Wizz Air z Katowic do Londynu z maja 2004 czytamy, że średnia cena biletu z wszelkimi opłatami, w tym lotniskowymi, wynosi od 200 do 300 zł w jedną stronę. Promocyjne ceny na loty z Katowic zaczynają się od 49 zł za lot w jedną stronę (bez opłat lotniskowych). Najdroższy bilet? 799 PLN za lot do Londynu, zarezerwowany 24 godziny przed wylotem. To był rok 2004.

Sprawdzam ceny na wrzesień 2021: lot z Katowic do Londynu - też kosztuje 49 zł. Ale z malutkim bagażem. Jeśli dokupimy walizkę, wybierzemy dogodne miejsce w samolocie, cena skacze do kilkuset złotych (walizka o wadze do 10 kg kosztuje więcej, niż bilet dla pasażera).

Pierwszy lot Wizz Air w historii. 19 maja 2004, lot 101. Sam...

W 2005 linie SkyEurope woziły pasażerów z Warszawy do Bratysławy za 99 zł - przypomina portal Fly4Free. Bilety linii Ryanair z Wrocławia do Londynu kosztowały w 2005 roku... 1,99 euro. Bez podatków i opłat lotniskowych – po ich doliczeniu cena rosła do 12,29 euro. W 2012 Ryanair uruchamiał kilka nowych połączeń z Modlina i tak się reklamował:

- Przyniesie to tak potrzebną konkurencję i znacznie niższe ceny biletów lotniczych, niż oferowane wysokie taryfy (przynoszące stratę) Linii Lotniczych LOT i Wizzair. Ryanair przygotował specjalną ofertę niskich cen biletów na swoje nowe trasy z Warszawy (Modlin) oferując loty już za 99 zł, co stanowi mniej niż połowę niższych taryf Wizz do / z Warszawy w lipcu 2012.
To były m.in. loty do Rzymu, Brukseli, Londynu, Mediolanu, Oslo.

Uruchomienie lotów z Katowic do Manchesteru linia świętowała, oferując bilety z 99 zł. A kiedy w 2007 Wizz Air uruchamiał loty Warszawa - Doncaster, bilety kosztowały 49 zł. Bilety z Katowic do Londynu w 2007 kosztowały 79 zł.

List otwarty branży lotniczej w sprawie drastycznej podwyżki opłat PAŻP

Szanowny Panie Premierze!
Szanowny Panie Ministrze!

Urząd Lotnictwa Cywilnego przekazał do zarządzających portami lotniczymi w Polsce oraz do przewoźników lotniczych operujących w Polsce zrewidowany „Plan skuteczności działania służb żeglugi powietrznej na lata 2020-2024”.

Zapisy tego dokumentu są dla wszystkich interesariuszy biznesu lotniczego ogromnym zaskoczeniem i stoją w jawnej sprzeczności z deklaracjami wsparcia odbudowy rynku lotniczego w Polsce na skutek pandemii COVID-19 i wsparcia dla polskich lotnisk regionalnych. Niszczą również podstawowe zasady polityki spójności Unii Europejskiej, której celem jest wyrównywanie warunków ekonomicznych i społecznych w regionach Wspólnoty.

Polska Agencja Żeglugi Powietrznej (PAŻP) pobiera dwie opłaty związane z zapewnieniem służb żeglugi powietrznej w Polsce. Są nimi: opłata terminalowa (ang. Terminal Navigation Charges) czyli stawka pobierana przez PAŻP za obsługę samolotów podczas startu i lądowania na każdym lotnisku.

Oraz opłata trasowa (ang. Enroute Navigation Charges) pobierana za każdy lot samolotu w przestrzeni powietrznej kontrolowanej przez służby kontroli ruchu lotniczego (uzależniona od pokonywanego dystansu w przestrzeni powietrznej).

W Polsce od kilku lat obowiązują dwie strefy pobierania opłat terminalowych:

a) pierwsza dla Głównego Portu Lotniczego – PL im. F. Chopina w Warszawie;

b) druga dla wszystkich pozostałych, trzynastu certyfikowanych Portów Lotniczych Regionalnych.

W przedłożonej propozycji w sposób drastyczny, nierównomierny i niekonkurencyjny zaproponowano podwyższenie od 1 stycznia 2022 r. opłat:

1) terminalowej (dotyczy pojedynczej operacji lotniczej):

a) dla Portu Lotniczego im. F. Chopina z kwoty 343,08 zł w roku 2021 do kwoty 524,58 zł – wzrost o 181,50 zł (wzrost o 53 %);

b) dla Portów Lotniczych Regionalnych z kwoty 791,12 zł dla roku 2021 do kwoty 1.347,76 zł – wzrost o 556,64 zł (wzrost o 70%);

2) trasowej – z kwoty 195,70 zł dla roku 2021 do kwoty 245,81 zł – wzrost o 50,11 zł (wzrost o 26%).

Tak drastyczna podwyżka wpływa na utratę konkurencyjności polskiego rynku lotniczego w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej, a także wpłynie na pozbawienie konkurencyjności polskich Portów Lotniczych Regionalnych. To zaś spowoduje niewykorzystanie ich przepustowości, a także bezpośrednio będzie wpływać na zablokowanie odbudowy lotnictwa i ruchu pasażerskiego po pandemii COVID-19.

Już wcześniej (przed pandemią COVID-19) obowiązujące opłaty w Polsce zasadniczo dyskryminowały polskie Porty Lotnicze Regionalne, gdyż w 2019 roku średnia stawka opłaty terminalowej w Europie wynosiła 166 EUR, gdy dla Portu Lotniczego im. F. Chopina opłata wynosiła 90 EUR, a dla polskich lotnisk regionalnych 181 EUR.

Zwracamy również uwagę, że dominującym w Europie jest system JEDNEJ STREFY poboru opłaty terminalowej dla wszystkich lotnisk w danym kraju (83% państw), co zwiększa konkurencyjność krajowego rynku lotniczego w stosunku do innych (przede wszystkim ościennych – Niemcy, Czechy, kraje bałtyckie) systemów krajowych. Porównanie sprzed pandemii COVID-19 trzech (z 5) krajów, w których obowiązywała więcej niż jedna strefa poboru opłat terminalowych wskazuje, że:

a) we Włoszech różnica w opłacie między pierwszą a drugą strefą wynosiła ok. 7 EUR;

b) we Francji różnica w opłacie między pierwszą a drugą strefą wynosiła 40 EUR;

c) w Polsce różnica w opłacie między pierwszą a drugą strefą wynosiła 91 EUR

Zgodnie z nową propozycją różnica w opłacie między strefami wyniesie 823,18 zł czyli 185 EUR i będzie najwyższą w Europie!

Nie tylko pozbawi to polskie regionalne Porty Lotnicze możliwości odbudowy gigantycznych strat w okresie po pandemii, ale również zmniejszy w ogóle konkurencyjność naszego rynku lotniczego.

Proponowana podwyżka opłat nie tylko spowoduje ograniczenie oferowania linii lotniczych z polskich Portów Lotniczych Regionalnych, ale też najpewniej zostanie przerzucona na pasażerów poprzez podniesienie cen biletów lotniczych.

Nie przeocz

Czy naprawdę w obecnych czasach chcecie Państwo dodatkowo „opodatkować” pasażerów polskich portów regionalnych?

Podpisane poniżej linie lotnicze, porty lotnicze, touroperatorzy i inni interesariusze polskiego rynku lotniczego, reprezentując również miliony naszych pasażerów, PROTESTUJEMY przeciwko przerzucaniu na nas po raz kolejny kosztów pandemii COVID-19 i dyskryminowanie w szczególny sposób polskich portów regionalnych.

Licząc na wsparcie odbudowy branży lotniczej w Polsce i zrozumienie specyfiki prowadzonej przez interesariuszy rynku lotniczego działalności, deklarujemy wolę ścisłej współpracy przy przygotowaniu nowych, zmienionych zasad, które będą stanowiły czynnik rozwojowy nie tylko o znaczeniu regionalnym, ale przede wszystkim ogólnopolskim.

Musisz to wiedzieć

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Będzie drożej. Bilety lotnicze w górę. Ceny będą wyższe, bo PAŻP chce podnieść opłaty dla lotnisk. Protest branży lotniczej - Dziennik Zachodni

Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński