Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Będą nowe pociągi dla regionu. To cztery składy warte ponad 130 mln złotych

OPRAC.:
Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
Impulsy, nasze województwo ma 22 czteroczłonowe ezety serii ED78. Trzy pierwsze egzemplarze zostały dostarczone 4 grudnia 2013 roku, ze względu na krótki termin dostawy zostały one wyprodukowane jeszcze przed podpisaniem umowy. 12 grudnia pojazdy zostały zaprezentowane na stacji Szczecin Główny i rozpoczęły kursy na trasie Szczecin – Słupsk. Dostawy wszystkich 12 jednostek zakończono 25 marca 2015.
Impulsy, nasze województwo ma 22 czteroczłonowe ezety serii ED78. Trzy pierwsze egzemplarze zostały dostarczone 4 grudnia 2013 roku, ze względu na krótki termin dostawy zostały one wyprodukowane jeszcze przed podpisaniem umowy. 12 grudnia pojazdy zostały zaprezentowane na stacji Szczecin Główny i rozpoczęły kursy na trasie Szczecin – Słupsk. Dostawy wszystkich 12 jednostek zakończono 25 marca 2015. Archiwum
Na pewno cztery, a w przyszłości osiem. Nowe pociągi dla naszego województwa wyprodukuje firma Newag. Termin realizacji zamówienia to 20 listopada 2025 roku.

Zamówienie na cztery czteroczłonowe EZT jest właśnie finalizowane. Przypomnijmy - w ogłoszonym kilka miesięcy temu przetargu złożona został jedna oferta, a cena pociągów była nieco wyższa (130 724 400 zł brutto) niż zakładano (123 mln zł brutto). Sejmik WZ zdecydował jednak o zwiększeniu kwoty na zakup pojazdów. Później stosowną uchwałę przyjął Zarząd Województwa.

- Kupujemy nowe pociągi dla Pomorza Zachodniego! - informuje marszałek Olgierd Geblewicz. Dysponujemy najnowocześniejszą w Polsce flotą do obsługi regionalnych przewozów kolejowych i nadal inwestujemy w najlepszy tabor. Rozstrzygnięty właśnie przetarg przewiduje opcję, 4+4, zamówienie podstawowe plus dodatkowe cztery pociągi. Decyzja jeszcze nie zapadła, ale rozważamy taką możliwość - dodaje marszałek.

W tym optymistycznym scenariuszu Województwo Zachodniopomorskie zyskałoby osiem fabrycznie nowych pojazdów. Zamówione EZT mają pojawić się na torach do listopada 2025 r. Będą przystosowane do jazdy dwukierunkowej (z prędkością eksploatacyjną min. 160 km/h) i wyposażone w najnowocześniejsze systemy bezpieczeństwa, klimatyzację, wi-fi, dwie toalety oraz udogodnienia dla osób z niepełnosprawnością. W pojazdach zaplanowano 154 stałe miejsca siedzące, 36 uchylnych oraz 273 miejsca stojące, a także 16 stanowisk do przewozu rowerów (wcześniej standardem było 10 miejsc). W przedsionkach będą kosze do segregacji odpadów, a w środkowych członach pojazdu zaprojektowano podwójne drzwi, żeby łatwiej wysiadało się z wózkiem czy rowerem.

- Realizując takie zamówienia, odpowiadamy na oczekiwania mieszkańców i gości odwiedzających nasz region - wyjaśnia marszałek Olgierd Geblewicz. - Bezpieczny, wygodny, ekologiczny transport to dla samorządu województwa priorytet! Na Pomorzu Zachodnim nie ma już starych pociągów. Przez dwa lata nasza flota wzbogaciła się o 12 hybryd. Kupiliśmy też 40 elektrycznych Impulsów. Ale jest jeszcze kilka pojazdów, które chcemy zastąpić najnowocześniejszymi elektrykami.

Samorząd województwa obecnie dysponuje flotą 74 pojazdów:

  • 40 elektrycznych zespołów trakcyjnych Impuls (22 czteroczłonowe serii ED78 i 18 trójczłonowych serii EN63);
  • 7 wysokopodłogowych, zmodernizowanych elektrycznych zespołów trakcyjnych serii EN57AL;
  • 12 dwunapędowych zespołów trakcyjnych Impuls 2 (seria EN63H), tzw. hybrydy;
  • 12 spalinowych, trójczłonowych zespołów trakcyjnych serii SA136;
  • 3 spalinowe wagony motorowe (szynobusy) serii SA103.
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Dlaczego chleb podrożał? Ile zapłacimy za bochenek?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński