Beczka z napisem "Stettin" i działko przeciwlotnicze. To skarby wydobyte z dna Odry

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński

Wideo

Zobacz galerię (24 zdjęcia)
Takich skarbów może nam zazdrościć niejedno muzeum. W czasie prac przy pogłębianiu dna Odry wyciągnięto beczkę paliwową i lawetę sprzężonego działka przeciwlotniczego z drugiej wojny światowej. Eksponaty trafiły do Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu.

- To unikatowe zabytki wydobyte podczas modernizacji toru wodnego Świnoujście - Szczecin do głębokości 12,5 m – mówi Aleksander Ostasz, dyrektor MOP w Kołobrzegu. – Mamy beczkę paliwową z napisem Stettin oraz lawetę z niemieckiego okrętu podwodnego czyli u-boota.

Decyzją Urzędu Morskiego w Szczecinie oraz Zachodniopomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, zbiory Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu wzbogaciły się o dwa kolejne świadectwa działań wojennych prowadzonych na Ziemi Szczecińskiej w schyłkowym okresie II wojny światowej. Jest to element lawety podwójnego działa przeciwlotniczego 2,0 cm Flak C/38 – znanego chociażby z filmu „Das Boot” oraz dodatkowy zbiornik paliwa pochodzący z jednostek patrolowych Kriegs-Fisch-Kutter.

- Cały czas prowadzimy działania, żeby ustalić jak ten przedmiot znalazł się w wodzie. Działko było używane przez Niemców od 1942 roku aż do zakończenia wojny, wyłącznie na okrętach podwodnych – mówi o lawecie dr Łukasz Gładysiak z MOP w Kołobrzegu. - Mamy namacalny dowód na to, że ubooty były tutaj atakowane bądź dzielone na części i wywożone przez Armię Czerwoną już po zakończeniu wojny.

ZOBACZ TAKŻE: Słynna "pepesza" trafiła do muzeum. Jest w bardzo dobrym stanie. Archiwalne zdjęcia

Ważąca 94 kg podstawa (laweta) instalowana była na okrętach podwodnych Kriegsmarine od 1942 r. a jej wykorzystanie wzmocnić miało siłę ognia przeciwlotniczego U - Bootów w przypadku ataku z powietrza. Pierwsze tego rodzaju lawety pojawiły się na platformach zwanych Wintergarten, kiosków w wariancie Turmumbau II okrętów U-193 (klasa IXC/40), U-237 oraz U-955 (oba klasa VIIC/41). Mocowano na niej dwa, ułożone względem siebie prostopadle, szybkostrzelne działa przeciwlotnicze 2,0 cm Flak C/38 kalibru 20 mm – morską wersję standardowej w tej klasie broni w Niemczech, służącej do zwalczania samolotów. Donośność praktyczna tego uzbrojenia wynosiła 2,2 km a szybkostrzelność: 220 strz./min. Broń zasilana była z 20-nabojowych magazynków pudełkowych.

Z kolei zbiornik jest nie tylko ciekawostką militarną, ale również artefaktem związanym bezpośrednio z dziejami stolicy województwa zachodniopomorskiego. Zaprezentowany obiekt wyprodukowały funkcjonujące w latach 1899-1945 przy dzisiejszej ul. Przejazd oraz na Nabrzeżu Wieleckim zakłady Hermanna Otto Ippena. Od 1904 r. firma ta zajmowała się m.in. dystrybucją paliwa dla niemieckich jednostek pływających oraz wytwarzaniem elementów umożliwiających jego przetaczanie. Już w czasie I wojny światowej z fabryki sprzedawano benzynę oraz benzol na terenie całego Pomorza, Prus Zachodnich i Meklemburgii.

CZYTAJ TAKŻE: Skarb znaleziony w Szczecinie. Z kim srebrna czara zawędrowała nad Odrę w 1945 roku?

Zbiornik służył na jednostce patrolowej typu Kriegs-Fisch-Kutter, konstrukcyjnie opartej o kutry rybackie. KFK budowane były w niemieckich stoczniach na całym wybrzeżu Bałtyku. Ich podstawowe zadanie stanowiło skanowanie strefy przybrzeżnej przede wszystkim w rejonie kluczowych dla Marynarki Wojennej III Rzeszy lokalizacji, m.in. portów. Po zakończeniu II wojny światowej Kriegs-Fisch-Kutter zasiliły tworzoną na Wybrzeżu, polską flotę rybacką. Ostatni tego typu obiekt, noszący nazwę „Rotmistrz Pilecki”, złomowano w 2018 r.

Dodatkowe zbiorniki paliwa, dokładnie takie jak odnaleziony podczas prac na torze wodnym Szczecin-Świnoujście, pomagały KFK wydłużyć czas rejsu. Mocowano je z reguły na specjalnych zrzutniach powyżej nadburcia parami lub po cztery sztuki (cecha typowa dla kutrów operujących na Morzu Północnym). System ten pozwalał na szybki zrzut beczek w przypadku wykrycia przez samoloty aliantów. Charakterystycznym elementem konstrukcyjnym zbiorników był krócieć spustowy, pozwalający na zasilanie paliwem bezpośrednio do układu jednostki.

ZOBACZ RÓWNIEŻ: Wykopali wrak, teraz jest jak z fabryki. Czołg z Kluczewa w muzeum w Kołobrzegu

Wykopali wrak, teraz jest jak z fabryki. Czołg z Kluczewa w ...

Bądź na bieżąco i obserwuj:

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3