Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Bardzo drogie drogi

Maciej Janiak
Miękowo dla kierowców droga przez wieś jest prawdziwą męką.
Miękowo dla kierowców droga przez wieś jest prawdziwą męką. Marcin Bielecki
Płynny przejazd przez Pyrzyce graniczy z cudem Choć dziś niektórzy mówią o potrzebie budowy obwodnicy, to taka droga nie powstanie.

Jest za to nadzieja dla Nowogardu. Sporo drogowych inwestycji w regionie może być już realizowanych. Wszystko zależy jednak od pieniędzy.

Kierowcy w województwie nie mają tak źle. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przekonuje, że z drogami nie stoimy najgorzej. W ocenie GDDKiA, która dba o autostrady i "krajówki" ponad 60 procent tych dróg w kraju jest w stanie dobrym lub bardzo dobrym. Zachodniopomorskie jest powyżej tej średniej. Naprawiane są przede wszystkim najbardziej zniszczone odcinki na ruchliwych trasach. Te, gdzie jeździ mniej aut, często czekają dłużej na drogowców ze sprzętem.

Liczby nie przekonają kierowców. Przykład pierwszy z brzegu: Pyrzyce na krajowej "trójce";. Tędy na dobę przejeżdża 16 tysięcy aut! Codziennie kierowcy klną na czym świat stoi, bo kwitną w korkach.

- Ruch z północy na południe nie powinien odbywać się przez centrum miasta z tak nieprzygotowanymi drogami - uważa Piotr, 42-letni kierowca ciężarówki. - Tutaj jest dodatkowo taki problem, że ktoś wpadł na pomysł budowy małego ronda, które jeszcze bardziej tamuje ruch.

Ci, którzy chcieliby budowy drogi koło Pyrzyc, muszą zrezygnować z marzeń. Szczecińska GDDKiA nie ma jej w planach.

- Trzeba czekać na oddanie do użytku budowanej właśnie drogi S3 - wyjaśnia Grzegorz Dziedzina z GDDKiA. - Po tym z Pyrzyc zniknie cały tranzyt, a sytuacja drogowa diametralnie się zmieni.

82 kilometry nowej ekspresowej "trójki" mają być przejezdne od Szczecina do Gorzowa w 2010 roku. Codziennie na tym gigantycznym placu budowy za kilka miliardów złotych pracuje około tysiąca ludzi. To największa dotychczasowa inwestycja drogowa na Pomorzu Zachodnim.

Wyobraźmy sobie dwujezdniową drogę ekspresową z dwoma pasami ruchu w każda stronę, którą ominiemy Nowogard jadąc drogą krajową nr 6. Marzenie? Niekoniecznie. Jeżeli GDDKiA postawi na swoim, to odetchną kierowcy i mieszkańcy. Teraz najważniejsza droga w regionie biegnie środkiem miasta.

Hałas, spaliny, drgania. To codzienność mieszkańców.

W sezonie letnim, ci którzy mogą, omijają Nowogard szerokim łukiem. Pozostali stoją w korkach. Natężenie ruchu: 16 tys. aut na dobę.

- Taka sytuacja trwać nie może - przyznaje Grzegorz Dziedzina. - Powstaje projekt budowlany obwodnicy Nowogardu.

9,5 kilometra drogi ekspresowej może zacząć powstawać w przyszłym roku. To jednak kwestia pieniędzy, a raczej tego, czy będą.

Ostromice - Parłówko -Troszyn. Jeden z najbardziej newralgicznych odcinków krajowej "trójki" nad morze do najważniejszych naszych kurortów: niedrożny głównie w sezonie i niebezpieczny przez cały rok.

Poprawienie losu kierowców w tym miejscu to jeden z priorytetów na najbliższy czas w szczecińskiej GDDKiA.

- W przyszłym roku zamierzamy rozpocząć tam budowę - usłyszeliśmy w GDDKiA.
Powstanie obwodnica Ostromic i Troszyna oraz dwupoziomowe skrzyżowanie w Parłówku. W sumie 7 kilometrów drogi ekspresowej. Jest już projekt budowlany na tę inwestycję.

Każdy kierowca jeżdżący ze Szczecina nad morze zna Miękowo. To niewielka wieś w powiecie goleniowskim z pięknym XVII wiecznym barokowym kościołem o konstrukcji ryglowej. Zabytek polecany w przewodnikach stoi tuż przy krajowej "trójce". Miękowo, to dla kierowców letnia droga przez mękę. Tu z dwóch pasów ruchu robi się jeden.

Tu też są plany budowy obwodnicy. Jest gotowy projekt dla 4 km drogi ekspresowej. Termin realizacji zależy od pieniędzy.

Już od kilkanastu miesięcy można by było jeździć z prędkością 110 km na godz. od rogatek Szczecina w stronę Stargardu. Nie można bo odcinek "dziesiątki" od Szczecina do Motańca ma kolizyjne połączenie dróg w rejonie Niedźwiedzia, a obwodnica Kobylanki to dziś połowa jezdni ekspresowej na odcinku ok. 7 km.

Zbudowano ją mając w perspektywie budowę drugiej jezdni.
- Będzie budowana - mówi Grzegorz Dziedzina. - Zastosujemy tu nowe w Polsce rozwiązanie, pilotażowy program wdrażany przez GDDKiA "zaprojektuj i zbuduj".

To oznacza, że jedna firma przenosi drogę z desek kreślarskich w teren. Jeszcze w tym roku ma być ogłoszony przetarg. Może w przyszłym roku uda się wbić pierwszą łopatę. Od podpisania umowy do przecięcia wstęgi ma minąć nie więcej niż 26 miesięcy. Powstanie też wiadukt dla zwierząt oraz zniknie punkt kolizji.

Druga co do wielkości inwestycja drogowa realizowana na DK 10 to obwodnica Stargardu. Już powstaje 13,5 km drogi ekspresowej od węzła Lipnik do węzła Święte. Do końca przyszłego roku zadanie ma być skończone.

W przebiegu krajowej "dziesiątki" planowana jest w niedalekiej przyszłości budowa obwodnicy Wałcza. Jeszcze do niedawna zakładano budowę jednej jezdni, ale przykład m. in. Kobylanki sprawił, że od razu ma powstać droga ekspresowa. Trwa jej projektowanie.

W planach jest również ponad 3,5-kilometrowa obwodnica Myśliborza. Kiedy powstanie? Nie wiadomo. GDDKiA zapewnia, że zależy jej na czasie. Już rok temu zapewniała mieszkańców, że jej budowa ruszy w tym samym czasie co realizacja drogi S3. Do końca roku ma być gotowy projekt budowlany.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński