MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Aż 84 proc. badanych zwraca na to uwagę podczas zakupów! Trzeba być uważnym

Bogna Skarul
Badania przeprowadzone przez Instytut Monitorowania Opinii pokazują, że recenzje i oceny produktów zamieszczone w internecie mają ogromny wpływ na ostatecznie wybory, a rekomendacjom innych internautów potencjalni klienci są w stanie zaufać niemal w takim stopniu, jak znajomym lub rodzinie.

Instytut Monitorowania Opinii od 10 lat analizuje internetowe dyskusje o produktach, zdarzeniach, markach, wykorzystując zaawansowane technologie i ręczne metody badawcze w celu dostarczania precyzyjnych raportów opartych na opiniach użytkowników sieci.

Tendencja do kierowania się opiniami

Opinie, jakie pojawiają się w sieci, mają znaczący wpływ na decyzje zakupowe, kształtując nasze postrzeganie produktów i usług. W erze cyfrowej, gdzie dostęp do informacji jest niemal nieograniczony a internauci chętnie dzielą się swoimi doświadczeniami, recenzje i oceny pozostawione przez innych użytkowników stają się cennym źródłem informacji. Co więcej – zdarza się, że potencjalni klienci ufają opinii innych konsumentów bardziej niż reklamom czy zapewnieniom producentów, co wynika z poczucia autentyczności i bezpośrednich doświadczeń. To aspekt, na który powinny zwrócić uwagę szczególnie marki – pozytywne opinie mogą skłonić do zakupu, podczas gdy negatywne – skutecznie zniechęcić potencjalnego klienta i skierować jego uwagę na alternatywne oferty.

Opracowane przez badaczy ogólnopolskie badanie ankietowe dotyczące stosunku internautów do opinii zwraca uwagę na ciekawe kwestie związane z tym, jak internetowe rekomendacje wpływają na decyzje zakupowe. W dobie swobodnej wymiany informacji poprzez sieć i możliwości dzielenia się swoimi doświadczeniami po zakupie, aż 84 proc. respondentów przyznało, że bierze pod uwagę opinie zamieszczone w internecie, natomiast 44 proc. zadeklarowało, że zamieściło w sieci negatywną opinię na temat zakupionego produktu.

Na szczególną uwagę zasługuje rozkład odpowiedzi udzielany przez młodszych respondentów. Im młodsza grupa wiekowa, tym częściej opinie zamieszczane w internecie są czynnikiem w procesie zakupowym – decydując się na zakupy, zamieszczonymi opiniami kieruje się aż 93 proc. ankietowanych w grupie wiekowej 18-25 lat. Nie ustępuje im wiele najwyższy przedział wiekowy – podobnej odpowiedzi udzieliło na pytanie 74 proc. badanych w grupie wiekowej 56-64 lata, co może świadczyć o tym, że starsi konsumenci także coraz częściej doceniają wartość opinii innych użytkowników, a znaczenie cyfrowych źródeł informacji w podejmowaniu decyzji zakupowych ma znaczenie niezależnie od wieku.

Nie tylko porównywarki cenowe – gdzie internauci szukają informacji?

Internauci coraz częściej korzystają z różnych źródeł, aby zdobyć jak najwięcej informacji przed dokonaniem zakupu – aby im to umożliwić, powstały m.in. portale zwane porównywarkami cenowymi / opiniarkami, służące wymianie doświadczeń i porównywaniu cen określonych produktów dostępnych w sieci. Badanie przeprowadzone przez Instytut Monitorowania Opinii dowodzi jednak, że najpopularniejszym źródłem informacji w tym zakresie są rekomendacje znajomych/rodziny – korzysta z nich 69 proc. ankietowanych. Tuż za opiniami znajomych ankietowani wskazywali na opinie innych internautów – Tej formy informacji na temat produktów szuka ponad połowa respondentów! Strony WWW marek znalazły się dopiero na trzecim miejscu – tam informacji poszukuje 46 proc. badanych. Poza nimi, respondenci korzystają m.in. z zamieszczanych w sieci artykułów, opinii recenzentów i treści publikowanych na kanałach influencerów.

Co ciekawe, również w tym przypadku znaczenie miał wiek ankietowanych – młodsi respondenci jako źródło informacji o produktach częściej wskazywali opinie internautów (65 proc. badanych) oraz treści zamieszczane przez influencerów – takiej odpowiedzi udzieliła prawie połowa ankietowanych w wieku 18-25 lat. Wraz ze wzrostem grupy wiekowej maleje tendencja do korzystania z treści influencerów jako źródła informacji. W najstarszej grupie wiekowej (56-64 lata) korzystanie z tego rodzaju treści przed podjęciem decyzji zakupowej zadeklarowało zaledwie 4 proc. badanych.

Nowości? Panie szukają na stronach marek i w social mediach, panowie – na Youtube

Ankietowanych zapytano również o to, gdzie szukają informacji o nowościach. Najczęściej wskazywano

  • strony sklepów internetowych (60 proc.),
  • strony marek (44 proc.)
  • YouTube (43 proc.).
  • zaledwie 12% badanych przyznało, że nie szuka takich informacji w sieci.

Mężczyźni częściej niż kobiety wskazywali YouTube i portale jako źródła informacji o nowościach, za to kobiety częściej od mężczyzn wskazywały grupy tematyczne na Facebooku, Instagram i TikTok. Obie grupy w równym stopniu deklarują korzystanie ze stron marek jako źródła wiedzy o rekomendacjach (60 proc.), natomiast najmniej popularnym w tym zakresie miejscem – zarówno dla kobiet, jak i mężczyzn – okazał się Twitter (X). Tam po nowinki produktowe zagląda zaledwie 5 proc. ankietowanych kobiet i 8 proc. badanych mężczyzn.

O jakich produktach internauci szukają opinii najczęściej?

W ramach badania zapytano ankietowanych o rolę opinii przy wyborze produktów wybranych z pięciu różnych kategorii produktowych. Najwięcej ankietowanych za ważne lub bardzo ważne uznało opinie dotyczące:

  • elektroniki (79 proc.)
  • AGD (78 proc.)
  • produkty spożywcze (52 proc.)
  • chemia domowa (50 proc.)
  • kosmetyki (63 proc.)

Obok stron marek, sklepów internetowych i rekomendacji bliskich, popularnym źródłem informacji, zwłaszcza dla młodszych użytkowników, staja się media społecznościowe.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Najem krótkoterminowy - czy zmienią się zasady?

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński