Autobusy szczecińskiej komunikacji miejskiej miały wjeżdżać na przystanki tramwajowe, a stoją w korkach. Czy to się zmieni?

Mariusz Parkitny
Mariusz Parkitny
Udostępnij:
W Szczecinie są torowiska, po których mają jeździć tez autobusy. Ale na razie nie jeżdżą. - A w ogóle będą? - zastanawia się radny Przemysław Słowik. Znamy odpowiedź.

Przy okazji tzw. rewolucji tramwajowej budowane są w Szczecinie duże przystanki i torowiska tak, aby mogły po nich jeździć autobusy (tzw. PAT-y). W ten sposób unikają stania w korkach z innymi pojazdami. Tak jest m.in. na ul. Wyszyńskiego w kierunku Bramy Portowej.

Ale są też takie, na które autobusy nie wjeżdżają. Chodzi o odcinek od Bramy Portowej do pl. Żołnierza, który używany jest jedynie przez tramwaje.

- Pomimo tego, że od kilku tygodni jest ukończony i mógłby być dopuszczony do użytkowania. Autobusy linii 87, 90, 76, 806 czy pośpieszny B nie korzystają z PAT tylko stoją w korkach razem z innymi pojazdami. Pasażerowie tych autobusów nie korzystają ze wspólnych przystanków z liniami tramwajowymi, tylko nieraz muszą biec, aby zdążyć na tramwaj czekający po drugiej stronie jezdni. Autobusy wydłużają swój czas przejazdu, emitują więcej spalin stając w korku i dodatkowo zmniejszają “świętą” przepustowość na trzech pasach jezdni w al. Niepodległości. Biorąc pod uwagę wyjątkowo trudny czas dla użytkowników komunikacji miejskiej, priorytetem powinno być wykorzystanie wszystkich dostępnych możliwości aby autobusy mogły poruszać się bez przeszkód i na czas dowozić swoich pasażerów - zauważa radny Przemysław Słowik.

Zwraca uwagę na jeszcze dwie rzeczy

Pozostawienie osobnej zatoki przystanków przy ul. Wyszyńskiego (w obu kierunkach), po dokonanej niedawno modernizacji zarówno torowiska, przystanków jak i całego skrzyżowania. Zdecydowana większość przystanków autobusowych została przeniesiona na wspólny przystanek autobusowo-tramwajowy. Mimo to linie autobusowe 52, 62, 76 oraz linie nocne, pozostały nadal na oddzielnych, starych przystankach dostępnych od strony jezdni.

- Tym samym wskazane autobusy stoją w korkach na ul. Wyszyńskiego, a ich czas przejazdu jest zależny od natężenia ogólnego ruchu. Utrudnia to również przesiadki pasażerów do pojazdów odjeżdżających z przystanków umiejscowionych pomiędzy jezdniami. W myśl funkcjonowania PAT i nadawania priorytetu dla komunikacji zbiorowej, wszystkie te linie autobusowe powinny korzystać z przygotowanej infrastruktury - dodaje.

Jego zdaniem kolejnym przykładem niepotrzebnego wybetonowania torowisk jest ul. Matejki i fragment torowiska na pl. Żołnierza Polskiego wzdłuż alei Kwiatowej.

- W chwili obecnej jedynym autobusem poruszającym się tą trasą jest linia 101, która porusza się tutaj w trybie tymczasowego rozkładu jazdy. Mimo to nie korzysta z betonowego torowiska tylko porusza się wraz z innymi pojazdami po normalnych pasach ruchu. PAT jest użytkowany tylko przez tramwaje. Szczególnie przykład ostatni wydaje się rażącym i zupełnie niepotrzebnym wprowadzeniem nawierzchni betonowej, zamiast utworzenia zielonych torowisk, ponieważ dotychczas żadne linie autobusowe nie poruszają się na wskazanych odcinkach - kończy rady Słowik.

Michał Przepiera, zastępca prezydenta Szczecina, że PAT-y wybudowano zasadnie i wkrótce wszyscy się o tym przekonamy.

- Wzdłuż alei Niepodległości oraz przystanki na wysokości Galerii Kaskada są wciąż placem budowy, a udostępnienie torowiska zlokalizowanego na PAT przez wykonawcę robót budowlanych ma na celu zmniejszenie utrudnień związanych z trwającą przebudową. PAT zostanie udostępniony dla pozostałych uprawnionych do korzystania z niego po dokonaniu odbioru i przejęciu gwarancji przez miasto - wyjaśnia.

Zapowiada, że zarząd dróg rozważy by linie autobusowe nr 52 i 76 zostały skierowane na PAT w ulicy Wyszyńskiego.

- Celem budowy PAT jest skrócenie czasu przejazdu autobusów oraz służb ratowniczych, ułatwienie przesiadek z autobusu do tramwaju i na odwrót. Rozwiązanie takie jest powszechnie stosowane podczas wykonywanych inwestycji komunikacyjnych -wyjaśnia Michał Przepiera.

ZOBACZ TEŻ:

Tramwajowe priorytety w Szczecinie. Na co postawi miasto? To...

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Ten rok szkolny był trudny, ale lepszy od ubiegłego

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Głos Szczeciński
Dodaj ogłoszenie