Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Autobus wkrótce pojedzie po wiadukcie, tramwaj już nie. W planach zabrakło podstacji. Plan budowy był niepełny, a prezydent nie wie dlaczego

Marek Rudnicki
Marek Rudnicki
Miasto zlecając Eurovii modernizację ulicy Arkońskiej za 90 mln zł i budowę nowego odcinka trasy tramwajowej nie przewidziało, że niezbędna też będzie modernizacja układu zasilania tej trasy. Na pytania dziennikarzy, dlaczego tak się stało, prezydent Piotr Krzystek milczał.

Problematyczny wiadukt będzie gotowy do przejazdu pod koniec listopada tego roku. Tak przynajmniej wynika z zapewnień Pawła Knapa, dyrektora Eurovia Polska, wykonawcy inwestycji. Teoretycznie więc autobusy linii nr 80 (obecnie jeszcze muszą jeździć uliczką Międzyparkową) wrócą na Arkońską, czego nie można powiedzieć o linii tramwajowej.

Problem tkwi w tym, że miasto zlecając inwestycję zapomniało o podstacji zasilającej linię. Na wiadukcie więc można już ułożyć brakujący fragment torów o długości około 60 m. Gotowa jest też sieć trakcyjna, ale ta musi być zasilana z nowej podstacji, a tej nie ujęto w planach.

Zobacz także: Przebudowa ulicy Arkońskiej w Szczecinie. Co słychać na placu budowy? [ZDJĘCIA]

Przebudowa ulicy Arkońskiej w Szczecinie. Co słychać na plac...

Na pytanie dziennikarzy (na konferencji prasowej), dlaczego dopiero teraz pojawiła się kwestia budowy podstacji, Paweł Knap, dyrektor oddziału Szczecin Eurovia Polska stwierdził wprost:

- To nie jest pytanie do mnie, ja jestem tylko wykonawcą.

I to prawda. Natomiast Kristian Wawrzyniak, prezes Tramwaje Szczecińskie, tłumaczył kwestię "na okrągło":

- Z tego, co mi wiadomo, było kilka postępowań. Dopiero teraz, za trzecim postępowaniem udało się wyłonić wykonawcę na przebudowę tej podstacji. Ceny ofert były za wysokie. Po pierwszym postępowaniu nie było żadnej oferty na wykonanie, z tego co mi wiadomo.drugiej była jedna, która znacząco przekraczała budżet. Dopiero za trzecim postępowaniem udało się wyłonić wykonawcę do rozbudowy tej podstacji. Czasami te postępowania są niezależne od zamawiającego, dlatego że dziś - jak pan prezydent powiedział - znacząco przekraczają kosztorysy polskie.

CZYTAJ TEŻ:

Indagowany przez dziennikarzy, dlaczego nie było podstacji w kontrakcie, stwierdził krótko:

- Nie wiem.

Obecny na konferencji prezydent Piotr Krzystek, nie zabrał głosu. Dziennikarze więc nie dowiedzieli się, dlaczego w projekcie inwestycji za 90 mln zł tak ważna dla uruchomienia linii tramwajowej podstacja została "przegapiona".

Paweł Knap podał, że Eurovia wykona podstację w ciągu 8 miesięcy. I dodał a propos zakończenia całej inwestycji:

- Realizacja ulicy Arkońskiej, zgodnie z najnowszym aneksem, idzie zgodnie z planem - zapewnił. - Nie jest zagrożona. Jej zakończenie, to maj przyszłego roku.

ZOBACZ TAKŻE: Losowe stawianie słupów przy przebudowie ul. Arkońskiej? Zobaczcie sami [ZDJĘCIA]

Losowe stawianie słupów przy przebudowie ul. Arkońskiej? Zob...

Trzy razy przesuwano termin

Przebudowa miała zakończyć się pierwotnie 22 lipca tego roku. Terminu nie dotrzymano i przesunięto go na 30 października 2019 r. A ostatnio - na maj 2020 r. Opóźnienie miasto tłumaczy problemami z wiaduktem nad ciągiem rowerowo -spacerowym, który miał być jedynie wzmocniony. Okazało się, że trzeba go zbudować na nowo, czyli zrobić nowy projekt i zamówić betonowe prefabrykaty.

CZYTAJ TEŻ:

FOT. Andrzej Szkocki
Jest gotowy wiadukt, na którym trzeba ułożyć szyny. Trakcja też jest. Nie ma natomiast podstacji zasilania, której nie ujęto w projekcie. Ma być gotowa do maja przyszłego roku

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński