Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Auta z gazem

Maciej Kamiński, 21 lipca 2004 r.
Od dawna wiadomo, że stosowanie gazu jako źródła napędu silników samochodowych jest możliwe.

Konstruowano systemy gazowe - nieporównanie tańsze w eksploatacji, które jednak przez długie lata nie były w stanie skutecznie rywalizować z benzynowymi pod względem sprawności i dynamiki.

Jeszcze do niedawna - ze względów m.in. technologicznych - w nowoczesnych silnikach nie dało się montować instalacji zasilanych gazem.

Sekwencyjny wtrysk

Przełom nastąpił przed dwoma laty, kiedy w praktyce zastosowano całkowicie nowatorski system sekwencyjnego fazowego wtrysku paliwa gazowego, uznanego za układ czwartej generacji.

Zwiększono precyzję dawkowania paliwa gazowego wykorzystując wtryskiwacze, których czas otwarcia jest ustalany na podstawie sygnałów sterujących pracą wtryskiwaczy benzynowych. Takie rozwiązanie zapewnia również w sytuacji awaryjnej automatyczną zmianę paliwa zasilającego na bazowe.

Piąta generacja

Niedawno pojawiły się na naszym rynku instalacje gazowe kolejnej, piątej generacji, zwane LPI. Jest to zupełnie nowy układ zasilania silników paliwem gazowym, który nie tylko, że nie obniża osiągów silnika lecz odwrotnie - przyczynia się do wzrostu jego mocy i sprawności.

Kierowca może wybrać

Należy pamiętać, że nowoczesna instalacja gazowa jest alternatywnym zasilaniem samochodu. Alternatywnym dlatego, że kierowca w każdej chwili może decydować, czy korzystać z etyliny czy też tańszego choć równie efektywnego gazu. Współczesna elektronika sprawia, że wyłączenie zasilania benzyną jest praktycznie niezauważalne przez komputer pokładowy, a auto "napędzane" gazem ma osiągi nie gorsze niż tradycyjnym paliwem. Średnie zaś zużycie gazu jest wyższe niż etyliny o 15 - 20 procent,.

Montaż instalacji gazowej w samochodzie zawsze wiąże się ze sporym wydatkiem. Z tego powodu wielu kierowców decyduje się na montaż tańszych zestawów.

- W nowoczesnym silniku, zasilanym przez wielopunkt, należy montować jedynie profesjonalne instalacje, z sekwencyjnym wtryskiem paliwa - twierdzą fachowcy z warsztatów samochodowych. - Tylko takie są w stanie zapewnić właściwą eksploatację nowoczesnego samochodu napędzanego gazem.

Lepiej nie oszczędzać

Zainstalowanie nowoczesnego zestawu do zasilania gazem LPG kosztuje sporo, ale oszczędzać nie warto. Niestety, wielu kierowców skuszonych reklamami nie zdaje sobie z tego sprawy i decyduje się na tańsze rozwiązania. Ale prędzej czy później kłopoty się zaczną i trzeba będzie wyciągnąć z portfela sporo grosza na remonty i poprawki.

Choćby kwestia kolektora. W silnikach z wielopunktowym wtryskiem kolektor ssący jest z plastiku. Konstruktorzy i producenci wiedzą co robią, stąd plastik jako materiał służący do wykonania tego urządzenia. Niektóre firmy proponują wymianę kolektora z plastikowego na metalowy, własnej roboty lub rzemieślniczej. Odradzamy, bo takie rozwiązanie negatywnie wpływa na silnik.

Bywa, że mechanicy proponują nam montaż tanich mikserowych instalacji LPG do silników z wielopunktem. Też odradzamy, bo taki zabieg może mieć przykre, finansowe konsekwencje. W przypadku nawet drobnej nieszczelności do kolektora dostaje się bowiem tzw. fałszywe powietrze. Efekt - wytopiony tłok i bardzo kosztowana naprawa.

Gdzie, za ile?

Najlepiej zatem powierzyć montaż instalacji gazowej autoryzowanym zakładom. Zrobią to profesjonalnie i z gwarancją.

W wielu warsztatach montując ją w fabrycznie nowych autach dajemy dwuletnią gwarancję, w przypadku używanych - roczną. Podobnie u dilerów innych marek.

Montują samochodowe instalacje gazowe dilerzy i specjalistyczne zakłady posiadające autoryzację. Koszt zalecanego urządzenia (czwartej generacji) do nowoczesnych silników z wielopunktowym wtryskiem paliwa - 4,5 - 5 tysięcy złotych. W przypadku starszych (sprzed roku 1998) posiadających fabryczny kolektor aluminiowy, standardowo jest zakładana instalacja minionej generacji, o połowę tańsza, w cenie około 2 tys. zł. Montaż wykonywany jest w ciągu paru godzin.

Konieczne formalności

Za sprawą wciąż dużej różnicy w cenie gazu i benzyny popularność samochodowych instalacji gazowych nie tylko u nas jest duża.

Chętnych do jej założenia jest dużo. I nic dziwnego, bo to się opłaca zwłaszcza, gdy ktoś sporo jeździ.

W trosce o bezpieczeństwo użytkowników wprowadzono określone kryteria obowiązujące kierujących i firmy montażowe. Przepisy stanowią że kierowca, który zamontował taką instalację, musi przy pierwszej rejestracji w wydziale komunikacji przedstawić

świadectwo homologacji i fakturę za montaż wystawioną przez wykonawcę z listy autoryzowanych zakładów montażowych. Na fakturze muszą być wyszczególnione wszystkie części instalacji, które zamontowano w samochodzie oraz numer nadwozia samochodu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński