Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Audi A4 Allroad: Pojedzie nie tylko po szosie

Wojciech Frelichowski
Na polski rynek zawitało Audi A4 Allroad. Ze swoim stałym napędem na wszystkie koła i zwiększonym prześwitem pod podwoziem nadaje się na wszystkie drogi - lepsze lub gorsze.

To drugie auto Audi, które w nazwie ma słowo Allroad. Od 200 roku bowiem niemiecka firma produkuje większy model A6 Allroad (w 2006 roku wprowadzono na rynek nowy model).

Uterenowiona stylistyka
Stylistyka A4 Allroad nawiązuje charakterem do Audi A4 Avant (kombi), co nie dziwi, bo Allroad to uterenowiona odmiana Avanta. Z przodu obowiązkowy i charakterystyczny dla Audi wlot powietrza do silnika, tzw. singleframe, który urozmaicono pionowymi, chromowanymi listwami.

Uterenowiony temperament auta podkreślają listwy wokół dolnej partii nadwozia oraz nieco zwiększony prześwit pod podwoziem. Pod przednią i tylną częścią nadwozia A4 allroad posiada osłonę ze stali szlachetnej, chroniącą przed kamieniami.
Reflektory przeciwmgielne otoczono chromowanymi pierścieniami; w wersji ze światłami ksenonowymi plus zastosowano diodowe światła do jazdy dziennej i diodowe światła tylne.

Tylny zderzak swoją wyraźną linią i wbudowanymi poziomymi światłami odblaskowymi podkreśla szerokość A4 allroad quattro. Natomiast dach zwieńczono relingami z dwoma wysokimi poprzeczkami.

Nadwozie i bagażnik

Audi A4 Allroad: Pojedzie nie tylko po szosie
Audi

(fot. Audi)

Kabina powiela rozwiązania znane z modelu A4. Kokpit jest zwrócony ku kierowcy z centralnym monitorem pokładowym. Za dopłatą może służyć jako wyświeltacz systemu MMI, czyli kombajnu informacyjno-radiowego z nawigacją. Rozdzielnia tego systemu znajduje się na tunelu pomiędzy przednimi fotelami.
Ozdobą wnętrza mogą byc detale z polerowanego aluminium. Komuś, kto ten metalowy styl uważa za zbyt chłodny, producent proponuje cieplejsze wstawki z drewna.

Pojemność bagażnika wynosi 490 l, po złożeniu oparcia kanapy zyskujemy przestrzeń mieszczącą 1.430. Audi dostarcza seryjnie dwustronną podłogę do bagażnika, której spód tworzy szczelną wanienkę.
W wyposażeniu standardowym sa m.in. systemy ABS/ESP, szęść poduszek powietrzchnych (dwie czołowe, dwie boczne, dwie kurtyny boczne). Do tego są reflektory przeciwmgielne, spryskiwacze reflektorów, automatyczna klimatyzacja, elektromechaniczny hamulec postojowy i radio z odtwarzaczem CD.

Co pod maską?

Audi A4 Allroad: Pojedzie nie tylko po szosie
Audi

(fot. Audi)

Początkowo w ofercie dla A4 Allroad będą do wyboru trzy silniki: jeden benzynowy i dwa wysokoprężne - wszystkie z bezpośrednim wtryskiem i turbodoładowaniem. Jednostka benzynowa to czterocylindrowy, 2-litrowy silnik TFSI o mocy 211 KM. cztery cylindry i dwa litry pojemności ma też słabszy z dwóch diesli. Jego moc wynosi 170 KM. Mocniejszy diesel to sześciocylindrowa jednostka, z widlastym układem cylindrów, o pojemności 3 litrów i mocy 240 KM.

Silnik 2.0 TDI współpracuje z sześciobiegową skrzynią manualną. W wersjach z motorami - benzynowym 2.0 TFSI i wysokoprężnym 3.0 TDI - pracuje siedmiobiegowa przekładnia S tronic nowej generacji. Jak informuje producent ta dwusprzęgłowa skrzynia biegów potrzebuje na zmianę przełożenia kilka setnych sekundy. Układ sterowania siedmiobiegową S tronic jest w pełni automatyczny, kierowca może jednak w każdej chwili sam zadecydować o zmianie biegu - na życzenie przyciskami na kierownicy.

Napęd na teren

(fot. Audi)

Audi A4 allroad quattro jest seryjnie wyposażone w stały napęd na wszystkie koła quatro, który rozdziela siły na przednią i tylną oś w stosunku 40: 60, czyli z podkreśleniem tyłu. W razie potrzeby 65 procent sił może być przekazywane na przód i nawet 85 procent na tył.

W trudnym terenie A4 allroad quattro wykorzystuje specjalną funkcję systemu stabilizacji toru jazdy ESP - offroad detection (ORD) samodzielnie rozpoznaje jakość nawierzchni i odpowiednio dopasowuje charakterystykę ESP. Przy dodawaniu gazu wzmacnia siłę momentu obrotowego silnika tolerując większy poślizg.
W zawieszeniu, w celu redukcji mas nieresorowanych, wiele elementów pięciowahaczowej osi przedniej i tylnej z wahaczami trapezowymi i stabilizatorami zostało wykonanych z aluminium.

Seryjne montowane są 17-calowe koła ze stopu metali lekkich wyposażone są w opony w rozmiarze 225/55. Na życzenie Audi dostarcza koła o średnicy 18 cali.
Cennik Audi A4 Allroad rozpoczyna sie od kwoty 158200 zł.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński