Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Aromaterapia w pracy

Marzena Smoręda, Echo Dnia
Fot. echodnia.eu
Aromaterapię w krajach rozwiniętych stosuje się w firmach od wielu lat z bardzo dobrym skutkiem. U nas temat jest raczej młody. Jakie korzyści może ona przynieść?

Odkryto na przykład, że rozpylenie w pomieszczeniach biurowych olejku cytrynowego powoduje aż dwukrotne zmniejszenie pomyłek popełnianych przez pracowników obsługujących komputer.

Zapach jaśminu z kolei stymuluje elektryczną aktywność mózgu, aromat lawendy wywołuje efekt uspokojenia tej aktywności. Na koncentrację korzystnie wpływa również olejek miętowy, który łagodzi zmęczenie umysłowe i dodatkowo jest pomocny przy bólach głowy.

Wprowadzenie aromaterapii do firmy znacząco polepsza więc atmosferę i efekty pracy. Dobrze wiedzą o tym te firmy, które systematycznie stosują terapię zapachem.

Moc zapachu

Wiele zapachów odbieramy zupełnie nieświadomie. Potrafimy na przykład czuć się szczęśliwsi, bardziej zadowoleni, zrelaksowani, nawet nie wiedząc, że to właśnie aromat oddziałuje na nas w ten sposób. Zapach tworzy klimat miejsca, w którym przebywamy, oziębia lub ociepla przestrzeń. Wywołuje pragnienia, wspomnienia, a nawet emocje.

Jak to się robi?

Podstawowe formy stosowania aromaterapii w biurach to inhalacje aromaterapeutyczne. Najpopularniejszym i najwygodniejszym sposobem stosowania takich wdychania aromatów jest lampka aromaterapeutyczna, w której podgrzewa się miseczkę z mieszanką olejków eterycznych i wody. Powoduje to odparowanie i rozproszenie olejków w powietrzu. W zależności od wielkości pomieszczenia, w którym stosuje się lampkę aromaterapeutyczną, do miseczki wlewa się 4-10 kropli olejku i 1 łyżkę stołową wody.

Olejki można również stosować w odświeżaczach powietrza, kamionkowych nawilżaczach zawieszonych na grzejnikach lub naczyniach z pot-pouri, czyli suszonymi mieszankami kwiatów. W zamkniętych pomieszczeniach biurowych, podczas jesiennych i zimowych dni, na pewno przyniosą świeżość i aurę zapachów natury.
Jakie zapachy?

Skoro odpowiednio dobrane i zastosowane olejki eteryczne wywierają korzystny wpływ na nasze zdrowie, zarówno fizyczne, jak i psychiczne oraz na samopoczucie i koncentrację w pracy, warto spróbować.

Na apatię pomoże na przykład mieszanka olejków mięty pieprzowej, rozmarynowego, tymiankowego i hyzopowego. Na rozdrażnienie i zmienne nastroje możemy zastosować olejek pomarańczowy, mandarynkowy, cyprysowy, sandałowy i geraniowy. Ulgę przy stresie i napięciu powinny zapewnić nam olejki neroli, różany, melisowy, ylangowy, bergamotowy i szałwii muszkatołowej, a przy bezsenności - olejki z rumianku rzymskiego, mandarynkowy, majerankowy, lawendowy, melisowy i różany.

W sklepach dostępne są również gotowe mieszaniny olejków eterycznych, dobrane według reguł aromaterapii tak, aby ich stosowanie wpływało korzystnie na nastrój, łagodziło napięcia, zmęczenie, stres, a także dezynfekowało powietrze w pomieszczeniach.

Źródło:
Bardzo ważny zapach w biurze - echodnia.eu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński