Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Niskopodłogowiec z Wielkopolski zostanie zmontowany w Szczecinie

Marek Jaszczyński
Moderus beta - taki tramwaj zostanie zmontowany w Szczecinie.
Moderus beta - taki tramwaj zostanie zmontowany w Szczecinie. Archiwum
To będzie pierwszy, częściowo niskopodłogowy tramwaj zmontowany w Szczecinie. We wtorek podpisano umowę z poznańskim producentem.

Takiego typu tramwaju w Szczecinie jeszcze nie ma. Pojazd samodzielnie pod nadzorem pracowników producenta złożą pracownicy Tramwajów Szczecińskich. Kompletny tramwaj trafi do zajezdni w al. Wojska Polskiego.

Jedyna oferta na tramwaj w częściach wpłynęła od firmy Modertrans z Poznania. Opiewa na kwotę ok. 3,6 miliona złotych netto (4,5 mln brutto). We wtorek Tramwaje Szczecińskie podpisały umowę z firmą Modertrans Poznań sp. z o.o. na dostarczenie elementów i podzespołów do pojazdu. W Szczecinie powstanie moderus beta MF 02 AC.

- Zgodnie z umową elementy tramwaju muszą być dostarczone do Szczecina nie później niż 60 dni od dnia podpisania umowy - mówi Krystian Wawrzyniak, prezes TS. - Następnie rozpocznie się montaż. Latem możemy się spodziewać tramwaju na linii.

W Poznaniu jeździ 18 częściowo niskopodłogowych moderusów beta.

Czytaj również: Takiego typu tramwaju w Szczecinie jeszcze nie ma! Zostanie złożony na miejscu

- Pasażerowie wypowiadają się o nich z dużą sympatią wskazując na ciekawy desing oraz system czytelnej i przejrzystej informacji pasażerskiej - mówi Iwona Gajdzińska, rzecznik prasowy MPK Poznań.

- Cenią to, że tramwaj ten jest przestrzenny i jednobryłowy. Nasi eksperci i inżynierowie chwalą Moderusy Beta, bo są tanie w eksploatacji, jest w nich sporo elektroniki, ale układy mechaniczne są nieskomplikowane i dlatego są proste w eksploatacji, obsłudze i naprawie. Nie są awaryjne w porównaniu do 105-tek, a przede wszystkim są tańsze w momencie zakupu niż nowe tramwaje np. Combino czy Tramino.

O Betach dobrze wypowiadają się też torowcy, bo mniejsze naciski wózków Bety powodują mniejsze zużycie torowisk. Motorniczowie chętnie siadają za sterami Moderusów Beta, bo to pojazdy dynamiczne, mają dobre przyśpieszenie i dobre parametry hamowania.

A słabe strony?

- Nasi pasażerowie przyzwyczaili się juz do wysokich standardów i oczekują od nas, że po mieście będą jeździć już tylko tramwaje w 100-procentach niskopodłogowe - mówi rzecznik MPK. - Obecnie co trzeci tramwaj w naszym mieście ma już - choć w części - niską podłogę. Bety nie mają tak wydajnego ogrzewania jak Cambino czy Tramino. Ogrzewanie podsiedzeniowe i nadmuchy z góry, przy temperaturach tak niskich jak obecnie, nie mogą zagwarantować do końca takiego ciepła w pojeździe jak w naszych tramwajach produkowanych przez Solarisa czy firmę Siemens. Ale też Bety są dużo od nich tańsze!

Wizualizacja Tramwaje Szczecińskie
Moderusem Beta jednorazowo będzie mogło podróżować 206 osób 62 na siedząco 144 na stojąco. Miejsca siedzące zostaną zamontowane także w części niskopodłogowej, która znajduje się w środkowej części pojazdu. Tramwaj będzie pomalowany zgodnie z obowiązującą w Szczecinie kolorystyką Floating Garden. Będzie to pojazd jednobryłowy (tak jak niskopodłogowe Pesy) o długości 28,25 m.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński