Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Co się stanie z komunikacją miejską gdy ruszy Szczeciński Szybki Tramwaj?

Marek Jaszczyński [email protected]
Miasto przekazało wykonawcy pełną dokumentację projektową i prawo do dysponowania terenem pod budowę SST.
Miasto przekazało wykonawcy pełną dokumentację projektową i prawo do dysponowania terenem pod budowę SST. wizualizacje
Na trasie pod przyszły Szczeciński Szybki Tramwaj prowadzone są pierwsze prace. To pora, żeby zastanowić się nad tym, co stanie się z komunikacją miejską po tym jak powstanie nowa linia.

Pierwszy etap budowy Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju obejmie odcinek od Basenu Górniczego do pętli pośredniej "Turkusowa" o długości 4 km. Wybudowane zostanie torowisko biegnące po wykonanych w ramach przeprawy mostowej przez rzekę Regalicę estakadach oraz moście. W dalszej części linia tramwajowa biegnie po terenie oraz w wykopach.

Po przekroczeniu Regalicy trasa przebiegać będzie między jezdniami ul. Hangarowej, po czym bezkolizyjnie dla ruchu samochodowego skręci do ulicy Jaśminowej, dalej prowadzona będzie pod wiaduktem kolejowym w kierunku osiedla Słonecznego. W zakres inwestycji wchodzi również budowa wiaduktów nad Szczecińskim Szybkim Tramwajem w ulicy Hangarowej i Batalionów Chłopskich oraz budowa przystanków i pośredniej pętli " Turkusowa".

Pod koniec kwietnia miasto przekazało plac budowy wykonawcy prac: konsorcjum firm Szybki Tramwaj Sp. z o.o. i Strabag Sp. z o.o. Zgodnie z umową za dwa lata pojedziemy tramwajem z centrum Szczecina do Zdrojów i okolic osiedla Słonecznego.

Pytania
Czas pomyśleć o tym, co stanie się do tego czasu z komunikacją. Wątpliwości jest wiele.

- Z jednej strony chodzi o to, żeby inwestycja była atrakcyjna dla pasażerów, a z drugiej pojawia się pytanie o koszty - mówi Włodzimierz Sołtysiak, prezes Szczecińskiego Przedsiębiorstwa Autobusowego "Dąbie". - Jakie będzie obciążenie linii? Czy linie pospieszne będą utrzymane czy nie? Jaki będzie czas przejazdu tramwaju i czy będzie to lepsze połączenie od autobusowego? Wreszcie jakie będzie skomunikowanie okolic ulicy Turkusowej, gdzie powstanie pętla z osiedlem Słonecznym? Czy pętla przy Basenie Górniczym będzie utrzymana?

Jednym z najważniejszych elementów, którymi należy się zająć to skomunikowanie tymczasowej pętli przy ulicy Turkusowej z okolicznymi osiedlami.

- Tymczasowa pętla jest w szczerym polu, jeżeli ma służyć okolicznym mieszkańcom to konieczne jest skomunikowanie jej z osiedlami: Słonecznym, Majowym i Bukowym - mówi Robert Łubiński ze Szczecińskiego Towarzystwa Miłośników Komunikacji. - Mieszkańcy nie będą szli pieszo, chyba, że do kilku domów położonych w rejonie ulicy Turkusowej. Jeżeli chodzi o przystanek "Zdroje", tu nie ma problemu. Dojazd musi być wygodny, żeby spowodował wzrost zainteresowania SST. Autobusy powinny skomunikować osiedla, może nawet wjechać głębiej w osiedle Majowe (ulica Botaniczna - Maciejowicka). Chodzi o sensowne skomunikowanie, pasażer nie będzie czekał 20 minut, ale 2 minuty.

Autobusy pospieszne chociaż droższe to jadą do Basenu Górniczego i dalej do centrum, a nawet do osiedla Arkońskiego, czy na Żelechową. Co stanie się z pętlą "Basen Górniczy"?

- Dla jadących w kierunku Dąbia to dobre miejsce przesiadkowe, ale dla pasażerów z Podjuch, Żydowiec, Klucza znacznie lepszym punktem przesiadkowym są Zdroje - dodaje pan Robert.

Basen Górniczy i parkingi
Są też argumenty, że uruchomienie SST jest dobrym momentem do tego, aby zreorganizować sieć komunikacyjną całościowo.

- Na obszarze prawobrzeża musimy praktycznie zorganizować komunikację od nowa - mówi Maciej Sochanowski, inżynier budownictwa drogowego. - Jednak aby nowy układ funkcjonował dobrze i dawał pasażerom SST realną poprawę w komforcie i czasie podróży, konieczne są także inwestycje towarzyszące. Na pewno musimy wybudować nową pętlę autobusową przy pętli SST Turkusowa i według mnie najbardziej odpowiednim miejscem na to jest północna strona pętli, z wyjazdem z niej w kierunku ulic Jasnej i Przelotowej, zapewniając tym samym łatwy i szybki dojazd w kierunku osiedli Słonecznego, Majowego, a także dalej w kierunku Wielgowa, Płoni i Jezierzyc. Przystanek na ulicy Gryfińskiej powinien być przede wszystkim dla mieszkańców osiedli Dąbie, Podjuchy, ale także dla autobusów jadących od strony osiedli Bukowego i nad Rudzianką. Pętla Basen Górniczy powinna pozostać nam w zasadzie jedynie do szczątkowej obsługi jednej linii jadącej od strony Dąbia, ulicą Przestrzenną.

Budowa linii SST to także bardzo dobra okazja do tego, aby wzbogacić system komunikacji publicznej o nowe, dotąd niestosowane w Szczecinie rozwiązania w postaci parkingów Park & Ride (to parking przeznaczony dla osób, które dojeżdżają z przedmieść dużych miast i korzystają z komunikacji miejskiej oraz Bike & Ride (parking dla rowerzystów, którzy przesiadają się do komunikacji miejskiej).

- Do lokalizacji parkingu P&R bardzo dobrze nadaje się okolica przystanku "Lotnisko", bezpośrednio przy głównej trasie wjazdowej do miasta, a zapewniająca już na starcie wykorzystanie przystanku, który ma zapewniać obsługę inwestycji mających w przyszłości powstać na lotnisku Dąbie - mówi Maciej Sochanowski. - Natomiast przystanki Gryfińska i Turkusowa to doskonałe miejsca na lokalizacje parkingów typu Bike &Ride z prawdziwego zdarzenia (zadaszonych z monitoringiem, być może także zamykanych), gdyż będą dawać możliwość alternatywnego dotarcia do pętli tramwajowej potencjalnym pasażerom z całego obszaru osiedli Zdroje, Słoneczne, Majowe, Bukowe, Nad Rudzianką.

A co z autobusami pospiesznymi?
- W kwestii linii pospiesznych na pewno musimy bardzo dobrze przemyśleć ich dalsze funkcjonowanie - mówi Sochanowski. - Osobiście jestem zdania, że w dalszej perspektywie powinniśmy odejść od ich funkcjonowania - jednak być może na okres przejściowy w formie szczątkowej powinniśmy zachować linie A, B, C i G. Od tego w jaki sposób zorganizujemy i sprzedamy produkt - jakim będzie SST, w dużej mierze będzie zależeć, jak wiele osób postanowi się przesiąść z linii pospiesznych na linie tramwajowe oraz - miejmy nadzieję - zdobędziemy nowych pasażerów w systemie transportu publicznego miasta.
Przy okazji budowy pierwszego etapu SST wraca pomysł na uruchomienie Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej.

- Pasażerowie z pociągu mogliby się przesiadać w Zdrojach na SST - mówi Robert Łubiński. - Oczywiście pod warunkiem, że zostanie wprowadzony w życie bilet metropolitalny, który obowiązywałby w różnych środkach komunikacji.

- Tym czym SST będzie dla mieszkańców osiedli Bukowego, Słonecznego, Majowego czy Zdrojów - tym SKM powinno się stać dla mieszkańców Dąbia, Wielgowa czy Załomia, a także Podjuch - mówi Maciej Sochanowski. - Oba systemy będą wzajemnie się uzupełniać i w całości utworzą podstawowy szkielet sprawniejszego systemu.

Liczby SST:
Prace prowadzone przez konsorcjum firm Szybki Tramwaj Sp. z o.o. i Strabag Sp. z o.o. będą obejmowały:
budowę torowiska o dł. 7967 m,
budowę sieci trakcyjnej o dł. 8177 m,
budowę wykopu obudowanego o dł. 789 m,
estakady w ciągu prawej jezdni ul. Hangarowej (66 m),
wiaduktu i kładki technologicznej w ciągu ul. Batalionów Chłopskich (17 m),
kładkę - przystanek Lotnisko (75 m).

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński