W Toyotach zagrożonych wystąpieniem tej usterki może dojść do zablokowania pedału gazu. Problem może wystąpić w miarę zużywania się mechanizmów tego elementu. Stopniowe zużycie, w połączeniu z pewnymi warunkami pracy i otoczenia, może powodować zwiększone tarcie w mechanizmie i prowadzić do konieczności użycia większej siły przy naciskaniu, wolniejszego powrotu, a w najgorszym przypadku do zablokowania pedału.
Pierwsze sygnały o źle działających pedałach gazu w Toyotach pojawiły się już dwa lata temu w Stanach Zjednoczonych. Podejrzenia potwierdziły się w zeszłym roku, ale producent twierdził, że usterka dotyczy tylko niektórych modeli produkowanych w USA na tamtejszy rynek.
Obecnie okazało się, że ten sam problem dotyczy również Toyot produkowanych na rynki europejskie. Według szacunków akcją serwisową trzeba będzie objąć w Europie ponad 1,8 mln samochodów. W Polsce kontroli poddanych zostanie prawie 80 tys. Toyot.
Wszystkich właścicieli podzielono na kilka grup, które kolejno w odstępach kilkudniowych będą listownie zapraszane do umówienia się ze stacją dealerską na dogodny dla nich termin wizyty serwisowej.
- Sama modyfikacja nie powinna przekroczyć czasu 30 minut. Zdajemy sobie sprawę ze znacznej liczby aut, które powinny w ramach akcji odwiedzić nasze serwisy. Rozważamy uruchomienie dodatkowych sił na stacjach tak, by skrócić czas trwania całej kampanii ze standardowych 6 miesięcy do 4 miesięcy - tłumaczy Tomasz Przybycień z Toyoty Motor Poland.
Jak się dowiedzieliśmy w pomorskich serwisach Toyoty akcja naprawcza przebiega sprawnie i nie powoduje zakłóceń dla klientów, którzy np. chcą się umówić na przegląd gwarancyjny auta.
- Na obszarze naszego działania mamy do sprawdzenia około cztery tysiące samochodów. Do tej pory nie było żadnych przesłanek, aby którykolwiek z nich był zagrożony tą usterką - mówi Jacek Pawłowski, szef serwisu w firmie Kozłowski, która jest szczecińskim dealerem Toyoty. - Zresztą w Europie potwierdzono do tej pory tylko 26 przypadków wystąpienia problemu z pedałem gazu.
Rozwiązanie opracowane przez Toyotę dla aktualnych właścicieli pojazdów jest jednocześnie skuteczne i proste. Polega ono na zamontowaniu w zespole pedału precyzyjnie wykonanej, stalowej wkładki wzmacniającej, która ograniczy przywieranie okładziny do powierzchni, po której się porusza. Jej zainstalowanie wyeliminuje nadmierne tarcie, mogące powodować zacinanie się pedału.
- Do serwisów mogą też się zgłaszać osoby, które kupiły Toyotę za granicą. Sprawdzamy również auta, które trafiły na nasz rynek ze Stanów Zjednoczonych - podkreśla Robert Perkowski, szef serwisu w firmie Jankowski, dealerze Toyoty w Koszalinie.
Na stronie www.toyota.pl uruchomiono specjalny serwis poświęcony kampanii. Umieszczono tam zarówno wyjaśnienie Witolda Łowickiego, dyrektora handlowego firmy, jak i krótki film ilustrujący techniczny aspekt zagadnienia. Toyota planuje również uruchomić w ramach serwisu wyszukiwarkę VIN, która w szybki i prosty sposób pozwoli sprawdzić konkretny numer nadwozia i ustalić, czy auto objęte jest kampanią.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?