Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Akcja Toyoty. W Polsce do sprawdzenia jest prawie 80 tys. aut

Wojciech Frelichowski
Naprawa polega na wstawieniu specjalnej blaszki, która zapobiega zakleszczaniu się pedału gazu.
Naprawa polega na wstawieniu specjalnej blaszki, która zapobiega zakleszczaniu się pedału gazu. Fot. Toyota
Jak już informowaliśmy Toyota ogłosiła akcję serwisową: z powodu wady pedału gazu musi sprawdzić ponad 4 mln swoich samochodów.

W Toyotach zagrożonych wystąpieniem tej usterki może dojść do zablokowania pedału gazu. Problem może wystąpić w miarę zużywania się mechanizmów tego elementu. Stopniowe zużycie, w połączeniu z pewnymi warunkami pracy i otoczenia, może powodować zwiększone tarcie w mechanizmie i prowadzić do konieczności użycia większej siły przy naciskaniu, wolniejszego powrotu, a w najgorszym przypadku do zablokowania pedału.

Pierwsze sygnały o źle działających pedałach gazu w Toyotach pojawiły się już dwa lata temu w Stanach Zjednoczonych. Podejrzenia potwierdziły się w zeszłym roku, ale producent twierdził, że usterka dotyczy tylko niektórych modeli produkowanych w USA na tamtejszy rynek.

Obecnie okazało się, że ten sam problem dotyczy również Toyot produkowanych na rynki europejskie. Według szacunków akcją serwisową trzeba będzie objąć w Europie ponad 1,8 mln samochodów. W Polsce kontroli poddanych zostanie prawie 80 tys. Toyot.

Wszystkich właścicieli podzielono na kilka grup, które kolejno w odstępach kilkudniowych będą listownie zapraszane do umówienia się ze stacją dealerską na dogodny dla nich termin wizyty serwisowej.

- Sama modyfikacja nie powinna przekroczyć czasu 30 minut. Zdajemy sobie sprawę ze znacznej liczby aut, które powinny w ramach akcji odwiedzić nasze serwisy. Rozważamy uruchomienie dodatkowych sił na stacjach tak, by skrócić czas trwania całej kampanii ze standardowych 6 miesięcy do 4 miesięcy - tłumaczy Tomasz Przybycień z Toyoty Motor Poland.

Jak się dowiedzieliśmy w pomorskich serwisach Toyoty akcja naprawcza przebiega sprawnie i nie powoduje zakłóceń dla klientów, którzy np. chcą się umówić na przegląd gwarancyjny auta.

- Na obszarze naszego działania mamy do sprawdzenia około cztery tysiące samochodów. Do tej pory nie było żadnych przesłanek, aby którykolwiek z nich był zagrożony tą usterką - mówi Jacek Pawłowski, szef serwisu w firmie Kozłowski, która jest szczecińskim dealerem Toyoty. - Zresztą w Europie potwierdzono do tej pory tylko 26 przypadków wystąpienia problemu z pedałem gazu.

Rozwiązanie opracowane przez Toyotę dla aktualnych właścicieli pojazdów jest jednocześnie skuteczne i proste. Polega ono na zamontowaniu w zespole pedału precyzyjnie wykonanej, stalowej wkładki wzmacniającej, która ograniczy przywieranie okładziny do powierzchni, po której się porusza. Jej zainstalowanie wyeliminuje nadmierne tarcie, mogące powodować zacinanie się pedału.

- Do serwisów mogą też się zgłaszać osoby, które kupiły Toyotę za granicą. Sprawdzamy również auta, które trafiły na nasz rynek ze Stanów Zjednoczonych - podkreśla Robert Perkowski, szef serwisu w firmie Jankowski, dealerze Toyoty w Koszalinie.

Na stronie www.toyota.pl uruchomiono specjalny serwis poświęcony kampanii. Umieszczono tam zarówno wyjaśnienie Witolda Łowickiego, dyrektora handlowego firmy, jak i krótki film ilustrujący techniczny aspekt zagadnienia. Toyota planuje również uruchomić w ramach serwisu wyszukiwarkę VIN, która w szybki i prosty sposób pozwoli sprawdzić konkretny numer nadwozia i ustalić, czy auto objęte jest kampanią.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński