Urzędnicy obawiają się utraty kilku milionów złotych w związku z wprowadzeniem jednolitej taryfy. To odpowiedź na zapytanie Michała Wilkockiego, radnego klubu Bezpartyjni.
- Czy jest rozważane wprowadzenie jednej wspólnej taryfy komunikacji miejskiej? - pytał urzędników radny. I cytował naszą redakcję, która jako przykład dobrych rozwiązań komunikacyjnych podała stolicę, gdzie jedna taryfa z powodzeniem funkcjonuje od lat.
Czytaj więcej: Akcja "Głosu": Jedna taryfa w Szczecinie! Popierają też radni
Zapytaliśmy też mieszkańców, czy taryfa powinna powinna zostać ujednolicona. W naszej ankiecie wypowiedziało się ponad tysiąc osób. Prawie wszyscy za likwidacją wyższych cen za linie pospieszne.
>>> Czy w Szczecinie powinna zostać wprowadzona jedna taryfa w komunikacji miejskiej? Zobacz wyniki naszej sondy »
Co na tę propozycję odpowiada Urząd Miasta Szczecin? Nie jest rozważane ujednolicenie taryfy i likwidacja taryfikatora dla linii pośpiesznych.
- Budżet na rok 2016 opiera się na planie dochodów ze sprzedaży biletów komunikacji miejskiej według aktualnie obowiązującej taryfy opłat. Likwidacja taryfy opłat na linie pośpieszne wiąże się z utratą wpływów w szacunkowej kwocie około 7 milionów złotych, którą należałoby pokryć z innych źródeł, bądź z koniecznością obniżenia wydatków na usługi związane z zakupem usług przewozowych (dla operatorów świadczących usługi przewozowe) - podpisał odpowiedź Marcin Pawlicki, zastępca prezydenta Szczecina. W odpowiedzi radny otrzymał również wyliczenia dotyczące wpływów z biletów za ubiegły rok, dotyczące nie tylko linii pospiesznych, ale również zwykłych.
Czy jest to wiarygodne? Skąd te wysokie szacunki? Kilka tygodni temu Zarząd Dróg i Transportu Miejskiego przedstawił nam obliczenia dotyczące zakupów biletów jednorazowych i 10 - przejazdowych.
- Likwidacja biletów pospiesznych spowoduje utratę wpływów dla gminy w wysokości ok. 95 tysięcy złotych miesięcznie. Wpływy z biletów pospiesznych tylko w grupie jednorazowych i 10-przejazdowych to kwota ok. 2 240 000 rocznie - mówi Marta Kwiecień-Zwierzyńska z ZDiTM.
Zdawkowa odpowiedź nie zamyka tematu związanego z ujednoliceniem cen biletów. Wiemy, że radny poprosił o szczegółowe wyliczenia dotyczące tylko linii pospiesznych.
Jest też nieoficjalna wersja przyczyn oporu przed obniżeniem cen biletów. To obawa, że pasażerowie masowo przesiedliby się z linii kursujących po trasie Szczecińskiego Szybkiego Tramwaju (SST) na autobusy pospieszne. Nie byłoby już bariery cenowej.
Na naszych łamach zastanawialiśmy się, dlaczego za przejazd autobusami pospiesznymi mamy płacić więcej? Jest ona zbędna, gdyż autobus pospieszny jedzie z tą samą prędkością co zwykły.
Autobus pospieszny tak samo stoi w korku, czy też zatrzymuje się na sygnalizacji. Jedyny wyjątek to pomijanie niektórych przystanków.
A korzyść? Oprócz oszczędności w portfelach pasażerów pozwoliłoby to na zwiększenie liczby pasażerów, którzy korzystaliby z linii oznaczonych literami.
Zobacz także: Komunikacja miejska w Szczecinie w 2015 [ZDJĘCIA]
Polecamy na gs24.pl:
- Zaniedbana ulica Kolumba. Tutaj zatrzymał się czas
- Titanic w Szczecinie, czyli wielka wystawa budowli z LEGO
- Krwawe porachunki w Dąbiu. Wpadli z siekierami. Nie żyje mężczyzna
- Kilkaset osób wystartowało w największym biegu pamięci w Polsce
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?