MKTG SR - pasek na kartach artykułów

866 mln zł na zakup tramwajów. Czy Szczecin z nich skorzysta?

Marek Jaszczyński
Marek Jaszczyński
W dzień powszedni praca przewozowa w Tramwajach Szczecińskich jest wykonywana przez 109 wagonów. Czy Szczecin skorzysta z szansy zakupu nowego taboru?
W dzień powszedni praca przewozowa w Tramwajach Szczecińskich jest wykonywana przez 109 wagonów. Czy Szczecin skorzysta z szansy zakupu nowego taboru? Marek Jaszczyński
3 czerwca ma ruszyć konkurs na dofinansowanie zakupu tramwajów za pieniądze z KPO. Władze Szczecina są zainteresowane udziałem w nim, ale nie jest pewne, że wystartują.

To konkurs w ramach Krajowego Planu Odbudowy, którego pula wynosi 865 mln 760 tys. zł. Te pieniądze, w formie bezzwrotnych dotacji na 85 procent wydatków, są przeznaczone na zakup nowego taboru tramwajowego, który powinien być przystosowany do przewozu osób z niepełnosprawnościami oraz o ograniczonej zdolności ruchowej.

- Szczecin na bieżąco śledzi informacje dotyczące tego naboru i jest wstępnie zainteresowany udziałem w nim, dostrzegając równocześnie szereg ryzyk i zagrożeń - informuje Urząd Miasta Szczecin. - Warunki naboru, m.in. poziom dofinansowania czy obowiązujące kryteria, opublikowano 45 dni przed jego zamknięciem. Okazało się, że środki pożyczkowe (inwestycja „Zeroemisyjny transport zbiorowy w miastach - tramwaje” realizowana jest w pożyczkowej części KPO) zostały przez władze centralne zmodyfikowane na 85-procentową dotację.

Jak tłumaczą urzędnicy, Szczecin poprzez Unię Metropolii Polskich zwracał uwagę Ministerstwu Funduszy i Polityki Regionalnej, że w takim przypadku zainteresowanie naborem może wielokrotnie przekroczyć budżet konkursu. - Powielany jest tym samym schemat, w którym wsparcie uzyska zaledwie kilka projektów w całym kraju, przede wszystkim te, które w całości lub z minimalnymi brakami będą wpisywały się w kryteria - mówią.

Jak zauważa Dariusz Sadowski z magistratu, w skali Polski pieniądze z konkursu wystarczą na zakup około 88 tramwajów i muszą zostać wydane do 30 czerwca 2026 roku.

- Ewentualne przesunięcia tego terminu będą możliwe dopiero po tegorocznej rewizji KPO poprzez dopuszczenie pojazdów „w produkcji” - tłumaczy Sadowski. - Oznacza, to, że w pierwszej kolejności na poziomie Szczecina prowadzona jest dogłębna analiza kryteriów wyboru projektów w naborze i szans na maksymalizację punktacji naszego ewentualnego projektu.

Przedstawiciel magistratu dodaje, że w kryteriach wymagane jest m.in. wdrożenie w mieście Strefy Czystego Transportu, ale też wysoka dojrzałość projektu - optymalne jest zawarcie umowy z dostawcą jeszcze przed złożeniem wniosku, a przynajmniej ogłoszenie postępowania zakupowego.

- Taki doraźny, niemal bezprecedensowy charakter naboru i dokładna analiza kryteriów wyboru projektów w powiązaniu z analizą sytuacji budżetowej miasta będą determinować naszą ostateczną decyzję o złożeniu i zakresie wniosku o dofinansowanie - zastrzega.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Grosicki kończy karierę, Polacy przed Francją czyli STUDIO EURO odc.5

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński