MKTG SR - pasek na kartach artykułów

62 proc. Polaków marzy o nowym aucie. Co motywuje Polaków do zmiany samochodu?

Bogna Skarul
Przeprowadzone przez platformę oferującą finansowanie samochodów nowych i używanych, wskazują, że aż 62 proc. dorosłych Polaków planuje zakup samochodu w ciągu najbliższych 5 lat
Przeprowadzone przez platformę oferującą finansowanie samochodów nowych i używanych, wskazują, że aż 62 proc. dorosłych Polaków planuje zakup samochodu w ciągu najbliższych 5 lat Polska Press
Średni wiek zarejestrowanego w Polsce auta osobowego to ponad 21,5 roku. Część z nich to samochody nieużywane od lat, ale wciąż widniejące w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów i Kierowców, które zawyżają tę wartość. Po ich odliczeniu średni wiek samochodu w Polsce wynosi 15,9 roku. To dużo, szczególnie biorąc pod uwagę, że pojazdy jeżdżące po drogach Unii Europejskiej mają średnio 12 lat.

Przeprowadzone przez platformę oferującą finansowanie samochodów nowych i używanych, wskazują, że aż 62 proc. dorosłych Polaków planuje zakup samochodu w ciągu najbliższych 5 lat. Blisko dwie trzecie z nich zamierza kupić samochód używany (65 proc.), ale młodszy niż posiadany obecnie. Dla 43 proc. badanych głównym powodem kupna auta będzie właśnie wiek obecnie posiadanego pojazdu.

- Choć samochody w Polsce są starsze, niż te w innych krajach UE, z naszych badań jasno wynika, że Polacy są gotowi na zmiany w swoich garażach - mówi Tomasz Otto z Automarket.pl. - To dobra wiadomość dla całego rynku motoryzacyjnego, w tym dla platform e-commerce zajmujących się motoryzacją. Duży odsetek osób planujących zakup nowego pojazdu w najbliższej przyszłości, to szansa na dalszy dynamiczny rozwój różnych platform.

Na jakie aspekty zwracają uwagę przyszli kupujący?

Cena okazuje się być najistotniejszym czynnikiem decydującym o wyborze konkretnego modelu – 82 proc. badanych uznało ją za bardzo ważną. Co ciekawe, ten trend utrzymuje się niezależnie od tego, czy planują zakup nowego, czy używanego samochodu.
W przypadku samochodów używanych, kluczowym kryterium wyboru jest ich stan techniczny oraz pełna historia serwisowa. Aż 92 proc. respondentów określa sprawdzony stan pojazdu za najistotniejszy. 73 proc. z nich zwraca uwagę na zweryfikowany przebieg auta, a 1/3 potencjalnych nabywców (32 proc.) swoją uwagę zwraca ku gwarancji, jaką objęty jest upatrzony samochód.

Istotne okazuje się być bezpieczeństwo auta, na co wskazuje 68 proc. respondentów, taka sama liczba zwraca uwagę na koszty serwisowania samochodu. Dla przyszłych nabywców liczy się także wyposażenie pojazdu - 64 proc. wskazań.

Co interesujące, estetyka samochodu to kwestia, która jest istotna dla mniej niż połowy kierowców - jej istotność deklaruje 45 proc. badanych. Dane wskazują, że Polacy podchodzą do zakupów samochodowych w sposób pragmatyczny. Niezawodność i koszty utrzymania auta okazują się ważniejsze, niż trendy stylistyczne czy wygląd.

- Wzrost kosztów części i usług serwisowych w ostatnich latach sprawił, że klienci szukają pojazdów pewnych i sprawdzonych pod kątem technicznym - zauważa Tomasz Otto. - Chcą mieć pewność, że ich nowy samochód nie będzie wymagał dużych nakładów finansowych na naprawy. Według naszych danych ceny części do samochodów w serwisach podrożały w trakcie ostatnich dwóch lat o 15-25 proc., a roboczogodzina pracy warsztatu nawet o 38 proc. Przyczyniała się do tego m.in. wysoka, przekraczająca 14 proc. inflacja. Obecnie koszty nie rosną już szybko, ale oczywiście nie spadły do poprzednich poziomów.

Polacy chcą nowych samochodów, ale szukają korzystnych rozwiązań finansowych

Wg danych 72 proc. Polaków ma samochód osobowy, a 62 proc. planuje go kupić. ​Posiadanie nowego auta nie musi oznaczać jednorazowego, sporego w dzisiejszych czasach wydatku. Zainteresowani zmianą samochodu mogą korzystać z różnych rodzajów finansowania, w tym wynajmu długoterminowego.

Wg danych Polskiego Związku Wynajmu i Leasingu Pojazdów (PZWLP) w wynajmie długoterminowym znalazło się co czwarte nowe auto osobowe nabywane w 2023 roku przez firmy i przedsiębiorców w Polsce. Pod względem łącznej liczby aut, rynek wynajmu długoterminowego odnotował w 2023 roku wzrost 9 proc.

Badanie wyraźnie wskazuje także, że dostępność samochodu osobowego jest istotna dla Polaków w kontekście ich aktywności zawodowej. Ponad 2/3 z zainteresowanych pozyskaniem nowego auta w celu dojazdów do miejsca pracy. Nie powinno zatem dziwić, że poszukiwane głównie samochody niezawodne, sprawne, oszczędne, a w dalszej kolejności spełniającej upodobania estetyczne.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Polska nie jest gotowa na system kaucyjny?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gs24.pl Głos Szczeciński